Tuesday, March 27

Petua Cili Tahan Lama

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Nak kongsi petua untuk bagi cili aka cabai tahan lama. Tak kira la cili kampung ke, cili besar ke. Asal seangkatan dengannya.

First basuh dulu cili bersih-bersih dan toskan. Selepas tu buang tangkai cili tu ye..semua tangkai dan tampuk cili wajib buang ye. Dah buang tangkai cili, ambil beberapa ulas bawang dan pastikan bawang putih tu korang buang kulit. Kemudian letaklah cili tanpa tangkai tu beserta bawang putih ke dalam bekas bertutup.Sila la tutup rapat-rapat dan masukkan ke dalam peti ais. Tak kisah la nak letak kat tempat sayur ke...tempat telur ke...jangan letak tempat sejuk beku dah la.

Insha Allah sebulan hingga dua bulan tahan cili yang korang simpan dengan cara macam ni. Tapi depends la jugak kat kesegaran cili masa korang beli tu. Kat bawah ni cili yang dah 2 minggu lebih aku simpan menggunakan petua cili tahan lama ni la. Selamat mencuba bagi yang tak tahu lagi. Anyway ni stok cili aku untuk dua bulan cukup rasanya...

Aku gabung je cili kecik dan cili besar...

Guna bekas biasa je pun....
*********************************
Yeah ada watermark baru....moga diri rajin update blog...

3 comments:

Ann Ishak said...

nak cuba, cili yang saya beli selalu kecut selepas seminggu beli

Jahirah said...

@Ann Ishak
Silakan...try jangan tak try..

E'in said...

E'in pun buat macam nie jugak. Hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...