Posts

Showing posts from May, 2014

Jodoh Pilihan Keluarga

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...
Topik hari ni jodoh pilihan keluarga. Wah dah macam semanis kurma pulak dah ye... Hehee ini versi kepala otak aku sendiri. Di zaman moden serba canggih ni jangan ingat dah takde jodoh pilihan keluarga. Masih ada lagi dan masih wujud. Tu semua terpulang kepada individu tu sendiri sama ada jodoh tersebut dicari sendiri atau keluarga yang tolong carikan.

Setiap apa yang berlaku pasti terselit hikmah, kalau di zaman dahulu kala jodoh pilihan keluarga ni lebih kepada kau nak ke tak nak ke, tetap kena kahwin gak. Diktator keluarga dalam membuat keputusan jodoh anak mereka. Dah macam satu paksaan. Paksa rela kot istilah yang lebih tepat. Selalu berlaku pada si gadis sunti la. Kalau orang masuk meminang, mak ayah suka maka itulah jodoh gadis tersebut. Tak semua macam tu tapi kebanyakan orang zaman dulu-dulu gitu la.

Tak pun keluarga dua-dua belah pihak memang nak berbesan, diaturkan perkahwinan untuk menyatukan anak-anak mereka. Nak merapatkan ukhwah ka…

Kerana Aku Seorang Perempuan

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Kerana Aku Seorang Perempuan...
Walau nampak seperti seorang gadis yang ceria dan happy go lucky, disebaliknya terselit kedukaan yang tidak terluah dek hati. Biarlah segalanya tersimpan jauh disudut hati, sampai masa maka sang pinatubo pasti meletus jua nanti. Kedukaan itu kadang-kala menjadikan perempuan seorang yang lebih tabah dan kuat diri. Kedukaan itu menjadikan diri matang menempuhi hidup ini.

Kerana Aku Seorang Perempuan...
Sayang dan Rindu yang bercambah dihati terpaksa dibiarkan layu mati. Walaupun istilah perigi mencari timba sudah menjadi kebiasaan, namun bagi gadis separa moden seperti aku perasaan segan dan malu mengatasi segalanya. Siapalah diriku untuk memulakan sesuatu yang tiada kepastian yang pasti? Bercakap dan menasihati orang lebih mudah mungkin....

Kerana Aku Seorang Perempuan...
Memuaskan hati semua orang bukanlah semudah yang dijangkakan, namun kucuba juga sedaya upaya supaya tiada hati yang terkesan dengan diriku. Penatnya…