Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Dalam keadaan cuaca yang tidak berapa baik sekarang, kebanyakan masa memang panas dan cuaca berjerebu, macam-macam sakit boleh terkena. Salah satu penyakit yang senang kena ialah ulser di dalam mulut. Hee macam yang aku tengah kena sekarang la.

Ulser kat mulut dan kat lidah. Wuu sakit teramat kot. Nak makan pun siksa amat. Ulser-ulser..

So tips untuk cepatkan ulser sembuh atau baik:

  • Pastikan minum air kosong secukupnya supaya proses penyembuhan ulser tidak terganggu. Ye la dah kalau minum air pun malas je, bila nak baiknya. Kih3 sila jangan contohi aku yang agak malas minum air minggu lepas, terlalu sibuk sebenarnya sampai air pun lupa minum. Sudahnya terkena ulser.
  • Bolehlah beli Bonjela, Anbesol atau krim lain di Farmasi dan letakkan kat tempat yang ada ulser untuk menyejukkan kawasan terkena ulser sekaligus mempercepatkan proses penyembuhan.
  • Kepada yang tahan sakit macam aku, rajin-rajin la kumur air garam ye... Hehee memang agak pedih tapi rasa lebih oke dr kumur listerine. Hee kalau yang boleh kumur listerine tu boleh kumur listerine. Ni supaya bakteria dalam mulut takde la bermaharajalela.
  • Make sure kebersihan mulut terjaga sepenuhnya kalau nak cepat sembuh ulser mulut tu cepat. Ha jangan lupa berus gigi dan berkumur setiap kali selepas makan dan sebelum tidur. Nanti bakteria bertapa confirm lambat lak sembuhnya.
  • Gunakan ais batu untuk sembuh ulser cepat. Kemam kat tempat yang ada ulser tu. Selain mengurangkan rasa sakit, dapat kecutkan ulser tu cepat. Aha fakta mana tah aku amek tapi aku buat oke je. Kalau rasa macam sejuk sangat ais batu tu, minum air ais pun oke kot.hehee
  • Jangan jilat tempat ulser dengan lidah...haha tapi yang ni aku sendiri susah nak hindar. Patut ulser aku tak baik-baik lagi kot.. Eh baru sehari dua kena kot takkan nak elok dah..hihi
  • Elakkan makanan pedas dan panas...Elakkan kafein supaya proses sembuh cepat je... Tapi bagi aku lak, makan makanan pedas tu lg cepatkan proses sembuh.. Depends kat orang kot...:)
  • Yang terbaik, jumpalah dengan doktor ye supaya korang mendapat rawatan pakar...
Aku: Bila ulser nak baik ni..huwaaa..:(

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative