Rendah Hati vs Rendah Diri

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Rendah hati vs rendah diri? Yang mana satu diri kita. Dan yang mana satu yang lebih penting. Ni hanyalah pendapat peribadi semata-mata.

Rendah hati tu penting, tanpa perasaan rendah hati dalam diri manusia, gamaknya semua manusia akan tinggi diri, bersifat riak dan takbur.

Rendah diri pun penting tapi bab rendah diri ni bahaya sikit. Kena tengok keadaan, sebab kalau terlalu merendah diri, nanti akan ada yang membuli. Akan ada yang mengambil kesempat, Akan ada yang pijak kita. Semestinya tak seronok macam tu.

Selalunya manusia yang rendah hati ni orang akan hormat orang tersebut dan segan dengan orang tersebut. Tapi ye la tak semua orang jugak akan hormat. Maklum manusia ni macam-macam spesies, 1001 macam ragam.

Rendah diri perlu kena pada tempatnya. Ada situasi kita perlu merendah diri dan ada situasi kita perlu tak terlalu merendah diri. Tapi jangan biarkan perasaan ego dan tinggi diri menguasi diri sebab orang akan sakit hati dengan kita.

So kesimpulannya rendah diri dan rendah hati dua-dua kena ada dalam diri setiap individu.. Tapi semua terpulang la kat masing-masing. Ni cuma personal opinion je.. peace..

Aku: Kadang-kadang terlalu merendah diri, tapi dah terbiasa begitu. Hurm moga Allah SWT melindungi diri dengan perasaan tersebut.

Comments

puteri kasih said…
dua dua pun penting tapi perlu berpada pada..terlampau rendah diri pun tak boleh :)
HeNRieTTa JoSe said…
Btl, org mudah ambil kesempatan atas kita yg terlalu mrendah dri....tpi ALLAH lbih thu apa yg terbaik utk kita...

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing