Posts

Showing posts from November, 2013

Fakta Otak

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Jom cek fakta ringkas dan menarik mengenai otak kita:

3 = berat otak anda dalam paun


4-6 = bilangan minit otak anda boleh hidup tanpa oksigen sebelum ia bermula untuk mati


8-10 = bilangan saat anda ada sebelum kehilangan kesedaran yang disebabkan oleh kehilangan darah


10-23 = bilangan watt kuasa bijian anda menjana apabila anda terjaga (yang cukup untuk menghidupkan mentol lampu!)


20 = peratusan oksigen dan aliran darah yang pergi ke otak


100,000 = bilangan batu saluran darah di dalam otak anda


1,000 hingga 10,000 = bilangan sinaps untuk setiap neuron dalam otak anda


100000000000 = bilangan neuron dalam otak anda


Rukun Iman

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Rukun Iman ada enam perkara. Setiap kita yang beragama Islam WAJIB mengetahuinya... Memang semua dah tahu tapi nak ingatkan diri sendiri jugak, nak recall semula apa yang ada dalam otak yang dah berkarat ni.

Percaya kepada Allah

Percaya kepada Malaikat


Percaya kepada kitab


Percaya kepada Rasul


Percaya kepada Hari Kiamat


Percaya kepada Qada' dan Qadar

Cabaran bukan Masalah

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Hidup tanpa masalah tak sempurna
Masalah bukan masalah tapi cabaran untuk diri
Kadang-kadang memang down
Tapi itu perkara normal

Masalah mesti ada jalan keluar
Mesti ada penyelesaian
Sama ada jalan keluar dan penyelesaian
Menggembirakan
Menyakitkan
Menyedihkan
Mengubah segalanya

Apapun masalah @ cabaran tetap kena hadap
Cuma orang sekeliling tolong la faham
Tolonglah peka
Tolonglah bertimbang rasa
Aku manusia bukan robot
Aku ada dua tangan tak macam octopus banyak tangan
Aku ada otak yang kadang-kadang boleh hang macam komputer
Aku ada cabaran aku sendiri
Bukan nak hadap cabaran yang satu ni je

Kita hidup kalau terlalu pentingkan diri pun tak guna
Ko bukan nak hidup sorang-sorang dalam dunia ni.
Sekian, terima kasih.

Sekadar nukilan rasa

Aku: Stress melanda diri...tengah be positif. Moga diri terus tabah dan tetap tabah. Dah tak mampu senyum...

Tips Memandu Ketika Hujan

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Tips memandu ketika hujan ni berdasarkan pengalaman seharian ketika memandu. Kadang-kadang kita ni masa memandu terlupa nak pratikkan sedangkan benda tu penting untuk keselamatan bersama. Kalau hujan je, mesti ada accident selalunya. Memandu dalam hujan memang merbahaya terutama di waktu malam hari.

Tips Memandu Ketika Hujan:

Tips Memandu Ketika Hujan-Memasang Lampu Kenderaan
Ini penting untuk memastikan pemandu kenderaan lain perasan kewujudan kita kerana ketika hujan penglihatan amatlah terhad. Di tambah pula dengan warna kereta yang gelap, memang orang kadang-kadang tak perasan. So kalau ada cahaya lampu tu orang cam la ada kenderaan lain kat depan/belakang/tepi dia. Masa hujan cuba tengok beza kereta yang pasang lampu dengan tak pasang.

Tips Memandu Ketika Hujan-Memandu dengan had haju sederhana
Jangan memandu terlalu laju. Dah hujan pun, agak-agak lakan nak drift pun. Bahayanya bawak laju ni, kalau terlanggar lopak air memang naya, terbabas la …

CPUV Nuffnang November 2013

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Dah lama blog ditinggalkan... Entry tak update dan tak BW. Alhamdulillah Nuffnang tetap bagi BE @ CPUV sepanjang tak peduli kat blog. Terima kasih Nuffnang.

CPUV bulan November yang masih belum credited...


Aku: Rezeki tu datang dari Allah. Semoga murah rezeki kita semua. Amin...

Perempuan Suka Membebel

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Perempuan dan bebelan tak dapat dipisahkan. Sependiam mana pun perempuan tu, sampai satu situasi yang tak sepatutnya akan membebel-bebel jugak mulut atau dalam hati. Tapi tak semua jugak perempuan macam tu, suka membebel...ala manusiakan... Lelaki sendiri pun ada yang kaki membebel. Kan...

Membebel ni diakui memang lebih sinonim dengan perempuan la. Sebab aku pun perempuan. Tak suka bercakap gak. Tapi sampai satu tahap memang diri akan membebel-bebel kat orang sekeliling. Tukang buat bising kat opis. Bos kena dengar bebelan aku, haish lawan tokey sungguh kadang2...Ngee

Kenapa perempuan suka membebel? Banyak sebabnya.... Tak de angin, takde ribut tiba-tiba nak membebel memang tak logik la.

Cara Tunjuk Perasaan
Antaranya sebab tak puas hati, membebel salah satu cara untuk menunjukkan perasaan tersebut. Ye la kalau tak mahu gila kot memendam perasaan tak puas hati.Nak Perhatian Nak tarik perhatian orang tertentu untuk faham perasaan ketika tu, faham ke…

November Tanpa Kata...

Image
Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

November hampir tanpa kata.... Maklum satu entry pun tak tercipta untuk november. Niat dihati tak nak tinggalkan blog tapi tetap tertinggal.

Urusan duniawi yang tak pernah sudah. Kerja memang tak pernah habis. Terasa seperti diri tidak bijak membahagikan masa. Tapi itulah hakikatnya, bila masalah kerja mendahului segalanya. Yang lain-lain tertinggal ke belakang. Sungguh menyedihkan.

Biarlah segala yang berlaku tersimpan dalam hati. Masalah tu satu cabaran. Selagi mampu bertahan, in shaa Allah akan terus bertahan.

Sekadar Nukilan Rasa...