Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Akhirnya sampai juga tarikh temujanji untuk minor surgery gigi geraham bongsu aku pada 13 September yang lalu. Perasaan dah tak rasa apa kot sebab nak tak nak kena remove gak geraham bongsu tu sebab memang dah berlubang pun. Cuma kena tengok result darah oke ke tak je.

So dalam pukul 8.15 pagi aku sampai hospital Putrajaya dan terus ke bahagian pendaftaran. Dekat pukul 8.30 bahagian dental telefon, maklumlah temujanji aku ni melibatkan doktor pakar yang memang susah kot nak ada. So aku confirmkan dah ada kat hospital bahagian registration. Dalam 8.40 macam tu terus ke bahagian klinik bedah mulut. Nurse suruh pi makan dulu sebab aku tak brekfast lagi. So menapak ke cafe hospital dan makan kuetiow+mee dulu walaupun perut tak rasa lapar.

Dekat2 9.15 terus ke klinik bedah mulut semula. Tak sampai seminit duduk nombor aku dah naik. Hee on time sebab temujanji aku memang 9.15 pagi pun. So menapak masuk ke dalam bilik. Seorang doktor bersama assistant dia kat dalam. And guest what they both lelaki. Adeh dalam hati sebenarnya kurang selesa. Tapi apa boleh buat, pasrah je.

So first thing yang aku tanya, how my blood test result. Oke ke untuk proceed on surgery. Oh diaorang macam tak tahu je pulak. Hahaa tapi after cek Alhamdulillah normal dan sepatutnya tiada masalah sebab aku dah stop consume ubat dah lama.So doc explain again about procedure, remind me again bout risk semasa n after surgery. Lepas tu sampai la saat untuk sign form kebenaran dan kefahaman risiko2 pembedahan. Aha sign je la...

After that aku disuruh menyelesakan diri kat atas kerusi tu. Lepas tu doc cakap mata akan ditutup as procedure sebab ada alatan yang tajam yang mungkin akan cederakan mata or muka, so sebagai langkah keselamatan la. Owh dalam hati baguslah aku pun tak nak tahu alatan apa diaorang guna.

Mulut disapu dengan something kaler merah, tak tahu la apa tu. Then kemudian aku disuruh berkumur2.

Pastu assistant dia mula tutup mata aku dengan pakaian khas yang aku sendiri tak taw camne rupa dia. Tapi ditutup hingga paras dada. Lepas tu mula la sesi menganga mulut seluasnya. Adeh sampai diaorang ckp memang limited kot tahap boleh ternganga tu. Hahaa ntah tataw le pulak tapi rasa dah habis besar kot nganga.

Then cecair apa tah disapu kat sekitar dagu and bibir. Antiseptik kot (agak2 je). Lepas tu dalam mulut disapu cecair gak sebelum ubat bius dicucuk. Kalau tak salah 3-4 kali dicucuk. Yang kat bahagian atas tu sakit, sampai kuar gak la air mata aku. Hahaa. Pastu start rasa kebas weh. Sampai kelu lidah nak bercakap pun.

Masa tu la surgeon yang berkenaan datang untuk melakukan surgery ke atas geraham aku. Lelaki india surgeon tu, camne rupa eden tataw sebab mata dah kena tutup. So dia dah masuk benda yang akan bagi mulut ternganga sepanjang operasi berlangsung. Lagi sekali limited, jenuh aku nganga baru benda tu dapat masuk. So bermula la sesi mengerjakan geraham bongsu aku.

Tak tahu la senjata apa diaorang guna. Tapi macam-macam benda aku rasa kuar masuk mulut aku. Macam-macam bunyi aku dengar. Terbayang mesin gerudi gigi, mesin potong papan pun aku terbayang.

Jenuh gak la diaorang goyang2, potong mungkin gusi n geraham aku tu. Kadang-kadang aku pun bergerak sekali. Wakaka ganas tol ko geraham bongsu susah benor nak remove pun. Akhirnya selesai gak.

Hahaa terasa bibir tercucuk benda tajam, hee doc tu minta maaf. Hahaa xpe doc tak sakit pun. Masa tu doc sorang lagi tu yang jahitkan bekas geraham bongsu tu rasanya. Agak2 je la sebab tak nampak.

Terdengar perbualan surgeon ngan doc, gigi geraham bongsu atas tak payah buang lagi coz takde issue dan baru nampak separuh. Owh aku just okekan dalam hati je.

Lepas tu selesai sebelum diaorang cuci dengan air garam ke apa tah. Then last sekali masukkan kapas suh gigit ketat2.

Uh oke tak rasa pe kecuali kebas dan pipi yang membesar. Masa siap tu dalam pukul 10 lebih. So tak de lama sangat pun surgery tu. Doc bagi tips after surgery dan siap bagi kertas note. Pastu tunggu kat luar untuk mc dan next temujanji.

After 1 weeks baru jahitan kat gusi akan dibuka. Tak kisahlah...huhuu

So ni pengalaman aku selepas operation:
1-2 jam= Aku memang tak rasa pape pun. Cuma tak boleh cakap sangat coz ubat kebas kot. So lepas operation memang cepat2 aku keluar sebab sakit ati tak boleh cakap. Nak say thanks kat doc pun macam tak lepas. Sory la doc..huhuu

Masuk jam ke-3 = Masih tunggu kat farmasi untuk amek ubat. Dah start rasa tak selesa. Rasa nak telan je semua orang, sebab terasa pipi makin bengkak. Pastu mula tarik tudung cover pipi sebelah. Huwaaa. Pegi toilet untuk tukar kapas yang penuh dengan darah. Sory tapi darah tu sangat hanyir sampai aku sendiri nak muntah..

Jam berikutnya terus balik rumah, then sejam sekali cuba tukar kapas yang bersalut darah tu. Bau hanyir darah makin kurang tapi rasanya aku dah banyak tertelan darah yang bercampur air liur. Tak sengaja takpe kan hukum dia. Takde rasa sakit pun, so berlagak tak makan ubat lagi. Cuma takut nak makan dan nak buka mulut. Telan je bubur nasi yang emak aku masakkan. Telan air pastu tido awal malam tu.

Pagi esoknya
Bangun pagi esoknya da terasa sakit. Still bleeding. Nak berkumur pun masih takut sebab darah de lagi. So start telan ubat. Da tengah hari baru berani cuba berkumur slow2 dengan ubat kumur dia bagi. Darah masih kuar. So gigit lik kapas. Dalam hati lambatnya darah aku stop. Uwaa.. Tapi risau kebersihan mulut tak terjaga tu berkumur gak

Malam ni still berdarah lagi tapi kadang2 aku tak gigit kapas. Berkumur slow2 dan masih makan bubur nasi. Masih telan ubat.

Oke esok dan seterusnya aku akan update dari masa ke semasa. Rasa nak lempang orang je ni...Hadoi...berdenyut2 pipi yang bengkak. zzzz

Hari ke tiga
Pulun kerjakan ais sbb nak bagi gusi kecut...Dari hari kedua lagi tapi masih bengkak. Dan tempat jahitan masih terus berdarah. Apapun aku kumur je slow2 sebab takut bakteria lak berkumpul nanti. Tak pasal kena infection lagi naya. Masih makan bubur nasi. Sebenarnya aku lapar tapi takut nak mengunyah lebih-lebih. Kesiankan.. Telan ubat doc bagi..

Hari ke empat
Hari ni hari ke empat. Still bengkak. Darah pun masih tapi sikit-sikit je. Tinggal sisa-sisa je kot. Dah mula rasa ada benda asing dalam mulut. Hahaa mungkin benang jahitan tu kot. Rasa tak best dan tak selesa menguasai mulut. Disebabkan lapa, makan gak makanan lembut-lembut supaya tak perlu mengunyah lama. Dah suka ati pegi kumur dengan air garam selang beberapa jam. Esok keje....MC.

Update:
Hari ke lima
Still bleeding dan bengkak. So pegi jumpa dentist untuk check up takut ada infection. Alang-alang request MC sekali. Hahaa. Dentist cakap oke je...no infection. Dia tlg cucikan je...

Hari ke enam
Dah pergi kerja tapi pipi masih nampak bengkak.... Tapi aku dah mula belasah je makan. Maklumlah rasa macam kebuluran je. Tapi menyungah guna sebelah kanan le...

23 September 2013
Temujanji untuk buka benang jahitan yang masih bersisa kat gusi tu. Sekejap je dalam masa 5 minit dah selesai, so amek time slip je la hari tu.

Sekarang dah 19 Oktober 2013-dah terbiasa dan tak rasa pelik dah. Dua minggu lepas masih rasa macam pelik je kat gusi tu, mungkin luka dah sembuh sepenuhnya... Erm ada tiga lagi geraham bongsu tu-geraham bongsu yang tiga tu please be nice to me ye. Jangan nak tumbuh senget2...

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative