Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Aku pernah post entry pasal geraham bongsu awal tahun lepas---->Bila Geraham Bongsu nak Tumbuh. Setahun lebih sudah berlalu tapi geraham bongsu masih tidak berjaya naik dengan jayanya. Siap berlubang lagi gigi bongsu aku akhirnya.

Ceritanya dalam bulan enam macam tu la, gigi geraham bongsu aku sebelah kiri bawah berserpih. Serpihan tu menyebabkan geraham bongsu aku berlubang. Disebabkan kesibukan dan kemalasan aku, tak la pergi jumpa dentist. Tambahan lagi tak sakit pun masa tu. Beberapa minggu lepas tu, mulalah denyutan cinta berlaku. Siapa yang pernah rasa je tahu macam mana sakitnya.

Sakit naik sampai ke kepala dan rasa macam nak demam je badan. Time ni tips yang aku pernah bagi tu masih berkesan tapi kena gigih la. Kena pastikan gigi yang berlubang takde tertinggal sisa makanan. Lepas makan kena kumur dan pastikan mulut sentiasa dalam keadaan yang paling bersih. Yang paling tragis sakit gigi ni datang time pagi buta pukul dua pagi macam tu. Memang tak tidur la melayan denyutan cinta.

So memula aku p klinik swasta biasa je, dapat la pain killer, antibiotik ngan ubat kumur. Habis duit....waa takpe la nak pi klinik kerajaan malas punya pasal. Kebetulan time tu aku selesema kronik gak.

Kebanyakan masa selagi boleh tahan aku tahan je denyutan tu, bila tak tertanggung baru telan pain killer. Hehee beberapa hari sebelum puasa baru daku ke klinik pergigian kerajaan. Doktor sahkan gigi geraham bongsu memang dah berlubang dan tak dapat diselamatkan. Dan doktor cakap memang kena buat minor surgery untuk remove.

So kes aku dirujuk ke hospital lak, bahagian pembedahan mulut. Hari yang sama aku terus ke hospital Putrajaya. Kat sana doktor check up dan amek imbasan sinar X. Doktor sahkan geraham bongsu aku yang berserpih tu memang naik mendatar. So memang kena buat surgery. Memang berdebar dengar.

Doktor advice remove keempat-empat geraham bongsu aku. Dia bagi option nak removes empat-empat sekaligus atau buat dua-dua dulu. Dan segala risiko turut dijelaskan. Maklumlah geraham bongsu paling hujung dan banyak saraf-saraf berdekatan. Mata dan sebagainya kalau terkena memang boleh jejaskan penglihatan dan sebagainya la. Doktor turut maklumkan bahawa geraham bongsu takde function sebenarnya, kedudukannya yang terkebelakang memang menyukarkan untuk dibersihkan dengan berus gigi biasa. Hee thanks doc fakta tu saya dah tahu (dalam hati je cakap)

Turut dijelaskan after surgery memang akan bengkak so akan disupply dengan segala jenis ubat seperti ubat surut bengkak, pain killer dan mengikut keperluan nanti la.

Disebabkan aku ada rekod perubatan yang tak cantik suatu ketika dulu, aku dirujuk ke bahagian kesihatan dulu untuk ujian darah. Hahaa tak pasti la apa result ujian darah aku tu. Semoga semuanya baik-baik je.

So kalau semuanya oke, InsyaAllah bulan sembilan nanti minor surgery akan dilakukan ke atas geraham bongsu aku sebelah kiri dulu. Hehee aku tak pilih empat-empat. Nanti dua-dua belah pipi kembung sebab bengkak, tak ke haru. Tapi tak tahu la kot tiba-tiba ubah fikiran nanti.

Aku: Erm geraham bongsu oh geraham bongsu....

******************************
Agak serabut dengan kerja, hal sendiri lagi dan paling serabut dengan big boss. Moga hati terus tabah dan dipermudahkanNya segala urusan. Risau jika segala kesilapan walaupun bukan berpunca daripada diri, diletakkan kesalahan ke atas diri. Ye la masing-masing pentingkan diri nak selamatkan tengkuk masing-masing orang bawahan jadi mangsa.

Entry lain yang berkaitan:
Bila Geraham Bongsu nak Tumbuh
Surgery Geraham Bongsu

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative