Puasa Tapi Tak Mandi Wajib

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Sempena Ramadhan yang mulia ni nak share persoalan mengenai puasa dan mandi wajib. Timbul persoalan sah ke puasa orang yang tak mandi wajib.

Selama ni kalau aku sendiri pun fikir kalau tak mandi wajib tak boleh puasa, macam solat kena sucikan diri daripada hadas besar dulu.

Untuk pengetahuan bersama, puasa seseorang itu adalah sah walaupun orang tersebut tidak mandi wajib. Puasa dan solat adalah dua perkara yang berbeza tapi saling berkait. Seelok2nya mandilah wajib supaya kita dapat mengerjakan ibadah puasa dalam keadaan bersih dan orang yang berpuasa tetap wajib menunaikan solat.

Sumber Rujukan: IslamGrid

Comments

Ujie said…
Betul...boleh je puasa, sebelum solat Subuh mandi wajiblah.

Cuma pastikan kalau yg period tu, betul2 dah habis darah haid utk berpuasa. Sbb tu antara syarat sah puasa.
Kancil 8349 said…
sangkaan Kancil pun sama macam tu...tapi eloklah jika kita mandi wajib sebab ia lebih selamat tapi amalan kita tidak boleh terima
oh mcm tu..yui bru tahu gak..tq kak.
OW,BARU TAHU..INGATKAN MESTI MANDI WAJIB DULU BARU BOLEH PUASA..RUPANYA X SEMESTINYA..TP BTULLAH,SEBAIKNYA MANDI WAJIB DULU LA KAN..BARULAH RS BERSIH SEBERSIHNYA..^_^
Kazman / Sue said…
bagus berkongsi2x info....
Kesuma Angsana said…
tq share info ni yer !
dwaty said…
saya pernah tertanya2 soalan ni... cari kat goggle... alhamdulillah jumpa gak... sama ngan jawapan akk..

selamat berpuasa :)
Nisah Idham said…
hehe Alhamdulillah, setakat ni akak masih belum terlepas utk mandi wajib .. :) .
Nafira usof said…
terima kasih atas ilmu ini..
kadang2 rasa konfius jugak pasal mandi wajib nih..:)
HeNRieTTa JoSe said…
Selamat berpuasa...
Tihara said…
info yg berguna..salam ramdhan AR
Mimi Azirah said…
Betul..seelok2ye mandi wajib la dulu sblm puasa spya amal ibadat kite lbih smpurna

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing