Wednesday, July 17

Petua Mudah Bersihkan Kerang

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Kadang2 kerang yang kita beli tu selekeh je tengok, berlumpur kulit dia. Jenuh nak membersihkan kulit kerang tu satu persatu. Memang la yang kita makan isi dia, tapi masa rebus isi mesti terkeluar jugak bercampur dengan air kulit kerang yang berlumpur tu. Rasa kurang berkenan jugak.

Kalau kat bandar selalu kena rajinkan diri berus la sekor2 kerang tu sampai tanggal lumpur dia. Langsung tak praktikal, sakit tangan dan jari jemari je.

Tapi kalau kat kampung, senang boleh guna petua ni untuk bersihkan kulit kerang tu. Cepat mudah dan yang penting bersih.

Caranya amek daun pisang pastu ramas je sekali dengan kerang tu.... Insyaallah selalunya cuci murni kerang tu nanti bila dah dibasuh. Senang keje....:)

11 comments:

kikin said...

atau yg selalu saya buat...amik pelepah pisang..yg batang kat daun pisang tu....sambil basuh kerang gonyoh2 je kat longokan kerang tu..tu lg senang nak buat kot....daun pisang x penah buat pulak...

Acik Erna said...

assalam AJ..acik pun macam tu..pelepah pisang tu acik gunakan..

Acik Erna said...

assalam AJ..acik pun macam tu..pelepah pisang tu acik gunakan..

Nisah Idham said...

lor.. dgn daun pisang je ke? hehhee jenuh lah akak rendam kerang tu. hehe pas ni bole guna cara ni jer kan. senang . :) thanks dear...

Yaya Azura said...

hah? macam tu je ? senang rupanya..

Kesuma Angsana said...

gd one, tq share yer !

syiela said...

TQ atas info.. sng la lepas ni.. x pernah tau petua mudah ni :)

Nizam.Ariff said...

Ah ha.. aku guna pelepah pisang.. dan memang berkesan....

Nafira usof said...

waahhh.. petua yang bagus nih.. boleh lah cuba nanti..:)

Maria Firdz said...

Mmg petua yg berkesan..tpi klu xde amik garam kasar pun blh...

nuyui a.k.a miss YUI said...

selalu basuh cara normal je..hihih

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...