Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Kadang2 kerang yang kita beli tu selekeh je tengok, berlumpur kulit dia. Jenuh nak membersihkan kulit kerang tu satu persatu. Memang la yang kita makan isi dia, tapi masa rebus isi mesti terkeluar jugak bercampur dengan air kulit kerang yang berlumpur tu. Rasa kurang berkenan jugak.

Kalau kat bandar selalu kena rajinkan diri berus la sekor2 kerang tu sampai tanggal lumpur dia. Langsung tak praktikal, sakit tangan dan jari jemari je.

Tapi kalau kat kampung, senang boleh guna petua ni untuk bersihkan kulit kerang tu. Cepat mudah dan yang penting bersih.

Caranya amek daun pisang pastu ramas je sekali dengan kerang tu.... Insyaallah selalunya cuci murni kerang tu nanti bila dah dibasuh. Senang keje....:)

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative