Nak Pahala Lebih

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Manusia mesti nak pahala yang lebih dan bergandakan. Bersedekah di bulan Ramadhan seperti yang semua sedia maklum memang berkat dan besar ganjarannya.

Sumber: www.islam.gov.my

Sekadar bercerita untuk berkongsi bersama. Hari tu beberapa hari sebelum puasa, sempat sembang dengan seorang hamba Allah ni. Dia bercerita ada yang datang bawa tabung dan minta derma daripada dia.

Tapi ayat yang buat aku dan kawan agak sentap, ''I cakaplah kat diaorang dah dekat nak bulan puasa ni, lagi berapa hari je dah. Datang la minta masa puasa nanti, dapat jugak I pahala lebih. Bersedekah masa bulan puasa besar taw pahalanya."

Oke boleh agak la apa yang aku fikirkan? Nak buat kebajikan dan kebaikan pun kena tengok bulan ke?

Sebab nak kejar pahala lebih tergamak keluar statement macam tu. Hadoi...

Orang yang cakap ni berkedudukan tinggi, berharta... Apalah salahnya bagi je la masa tu dan masa Ramadhan nanti pun bagi lagilah. Duit dia yang banyak tu tak luak pun rasanya setakat nak bagi sedekah dua tiga kali dan berkali-kali pun.

Oke...STOP tu hak masing-masing. Siapalah aku nak bandingkan dengan dia, big boss. Segalanya betul. Erm tak pe tu masing-masing punya pandangan dan cara.

Aku: Kadang-kadang hilang hormat kat orang macam ni. Nak pahala lebih pun agak-agaklah.

Comments

pena rozie said…
Bkkan sedekah di bulan ramadan....
boleh nak kejar pahala lebih.. tapi jangan sampai terlebih-lebih.. hihi
Ujie said…
pernah baca..amal ibadat pun ada tahap, tahap paling rendah adalah bila kita buat amal ibadat semata2 nak ganjaran.

Yg terbaik adalah kerana nak raih cinta & redha Allah. Takdelah pilih2 mana2 bln sbb nak ganjaran. wallahu a'lam.
Kancil 8349 said…
tidak ramai yang ingin kejar pahala...buat dosa lagi lah...apapun iktibar untuk kita
Mimi Azirah said…
btul...bykkan bersedekah besar ganjarannya
E'in said…
bersedekah kena ikhlas, xkira masa, waktu, tempat...
Kancil 8349 said…
semoga kita sentiasa mengejar pahala nie
Kakzakie said…
Beri yg sikit tapi ikhlas (walau bab ikhlas sukar ditafsir) itu lebih bermakna dari banyak memberi dibulan mulia tapi ada mengharap sesuatu dari pemberian itu. Kerana hanya Allah yg berhak menilai atas setiap pemberian kita.
syiela said…
biar ikhlas.. ni kalo suruh dtg balk bulan puasa akan ikhlaskan ke nanti
mama3heroo said…
salam ramadhan # 21
Tihara said…
kesian orang yang mintak tu, bagi je lah tak kira bulan, sedih2..wallahualam
ADA JUGAK ORG MCM TU..HAIYAAA..
dear xila said…
mari kita lipat gandakan pahala :)
J.Syazwana said…
pehhhhhhhhhh tu namenye tak ikhlas. ape2 pon ikot dorang la kan yang penting kite tau ape kite buat. huhuhu :)
hana hadi said…
senang ja nak dapat pahala.. setiap perkara dilakukan dimulakan dengan niat
zeera lily said…
amal ibadah bila2 masa pun boleh buat..
dtg nya ramadhan cuma tingkat kan lebih lg.. wallahualam =)
Koding said…
Memang susah nak menyingkirkan sifat kedekut kita ni ...
Bagaimanapun sifat suka bersedekah dapat menyingkirkan sedikit sifat kedekut kita ...
boni kacak said…
mak aih.. boleh pulak dia cakap macam tu? dia bergurau ke apa tu?

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing