Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Hari ni nak mencoret pasal memandang rendah terhadap orang lain. Aku tahu setiap orang punya kelebihan yang tersendiri. Kadang kala kelebihan yang dimiliki tersebut selalu membuat diri merasa terlalu bangga dan mula membanding diri dengan orang di sekeliling. Tak payah kata orang, kadang kala diri punya perasaan tersebut.

Segala yang dibuat oleh orang lain mula dibandingkan dengan cara kita yang dirasakan betul dan cekap. Tambahan pula kita memang memiliki pengetahuan yang lebih dalam perkara tersebut, lagilah terasa orang lain buat kerja lambat dan tak setanding kita. Kecekapan orang tersebut selalu dipertikai oleh hati ataupun diluahkan secara langsung.

Baik ke sebenarnya memandang rendah terhadap orang lain ni? Terpulang....tapi pendapat peribadi aku tak elok sebenarnya kita terlalu memandang rendah terhadap orang lain. Kenapa? Sebab setiap orang sebenarnya punya kelebihan ataupun kekuatan tersendiri. Mungkin kita tak sedar atau mungkin kita menidakkan kelebihan dan kekuatan seseorang tersebut. Maklum sifat manusia ada yang ingin menjadi terbaik dalam segalanya.

''Aku buat kerja lagi bagus dari dia'', mungkin pernah terdetik dihati kita perkataan seumpama ini. Tapi seeloknya janganlah pertikaikan hasil usaha orang lain, cubalah perbaiki dengan cara yang berhemah yakni tidak menyakitkan hati orang tersebut. Lain ceritalah kalau orang tersebut memang bodoh sombong dan tak ada inisiatif untuk membuat kerja. Setiap orang tahap mendapat sesuatu tu berbeza-beza. Ada yang cepat, ada yang lambat.

Perasaan halus tu kadang-kadang hadir, "aku lebih bagus, kerja aku lagi sempurna". Silalah berfikir secara rasional positif negatifnya. Kita pun tidak sempurna walaupun diri terasa 'sempurna'. Tak ada seorang manusia pun yang betul-betul sempurna.

Dan jika punya kesempurnaan pun, ingatlah kesempurnaan itu hanyalah pinjaman. Dengan izin Dia kita menjadi yang terbaik, kerja kita bagus, kita cepat dapat ilmu yang diajar. Semua dengan izinNya. Bila-bila masa sahaja 'kesempurnaan' tersebut boleh ditarik. Semuanya hak Dia yang satu, tak perlulah terlalu membangga diri membanding-banding kebolehan, kebagusan diri dengan orang lain.

Sedaya upaya aku cuba mengingatkan diri sendiri, jangan sesekali memandang rendah terhadap orang lain. Dari segi pekerjaan, keupayaan belajar, kecepatan mendapat sesuatu ilmu dan pelbagai segi lagi. Sebab aku tahu aku insan yang lemah, tidak sempurna dan kadang-kadang perasaan negatif tersebut ada sebagai manusia biasa.

Sekadar Nukilan Hati... dan peringatan untuk diri sendiri. Yang baik sama-sama  kita amalkan, yang tak baik elok dielakkan.

Aishah Jahirah: Bila difikir-fikir, siapalah kita untuk menilai serta memandang rendah orang lain. Hanya Dia yang satu selayaknya menilai dan hanya Dia yang tahu segalanya.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative