Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Soal kahwin bukan perkara yang boleh dipandang remeh. Kalau boleh nak la jodoh kita tu berkekalan sehingga hujung nafas terakhir. Kalau boleh nak la yang terbaik ataupun sekurang-kurangnya tidak menimbulkan masalah kepada kita di kemudian hari.

Dilema perempuan yang educated dan berkerjaya, terlalu berhati-hati dengan insan bergelar LELAKI dicop sebagai memilih dan sombong. Bila berkahwin dengan lelaki yang tidak setaraf dikala usia menginjak hampir ke 30 an ataupun selepas 30 an, akan dicop sebagai desperado (desperate) lak. Ish2...apa la orang yang fikir macam ni.

Erm tapi sekarang ni bape kerat je LELAKI yang baik dan bertanggungjawab? Lelaki sekarang pun pandai mengambil kesempatan dan pandai demand. Mana taknya, memilih jodoh yang berkerjaya tetap dan mampu dari segi harta. Pandai ye korang nak menyelamatkan duit korang (tapi ada je yang betul-betul jujur dan ikhlas). Tak belajar agama ke...nafkah tetap tanggungjawab korang kena bagi even wife keje. Jangan pertikaikan...

Ada banyak kes dimana isteri yang educated tak dapat nak hormat suami yang tak setara (setaraf) dengan dia. Masalah jugak tu, so kalau dari zaman bercintan cintun dah rasa tak dapat hormat lelaki tersebut, janganlah nak aniaya diri sendiri dengan Perkahwinan. Nanti mengumpul mata ganjaran (dosa) menjadi isteri yang derhaka lak. Tak cium bau syurga isteri yang derhaka.

Zaman bercinta dan selepas kawen adalah berbeza. Sebelum kawen tanpa ikatan yang sah tak payah la nak ikut sangat apa pakwe/makwe cakap dan suruh. Sebab tu kalau pakwe jenis baran, cemburu tak bertempat, suka mengarah buat yang tak sepatutnya, baik angkat kaki la. Nanti kalau dah kawen nak jadi isteri mithali kena turut dan taat kepada suami. Tak ke rumit macam tu. Kalau makwe mata duitan tu sempat lagi nak larikan diri.haha

So soal kahwin bukan perkara yang boleh dipandang remeh ye.

Aishah Jahirah: Entry ni bukan nak kondem kaum Adam dan sape2 ye...asal nama manusia memang tak sempurna tak kira jantina dan tak kira siapapun.peace..

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative