Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Kepada anak-anak dara dan mak-mak dara, pandai siang ikan tak? Pandai ye...bagus-bagus. Perlu ke buat tutorial cara-cara menyiang ikan? Mau gelak guling-guling kang..;p

Aku bukannya apa tetiba terfikir pandai ke tak pompuan sekarang siang ikan. Kalau dulu tak payah cerita la memang haruslah pandai bab-bab macam tu kan.

Tapi....sekarang ni pompuan-pompuan especially yang belajar tu mana la ada masa nak mempratikkan skill di dapur, maklumlah tinggal di asrama sejak sekolah sampai la masuk u. Orang yang masakkan untuk kitakan. Takkan tiba-tiba nak pegi tolong mak cik kat dining hall kot. Bukan mencipta alasan ye tapi itulah kenyataan.

Pastu balik cuti sekali sekala mesti la nak bermalasan je. Makan rajin, nak tolong masakkan memang kemalasan terlampau. Nak manja-manja makan makanan mak masakkan konon-konon.

Aku pun sama je jugak, masa sekolah dulu adalah jugak tolong mak aku siang ikan. Pastu dah masuk u, ambik engkau nak ke dapur tak rajin sangat la. Sesekali balik cuti semester, hancur ikan mak aku dikerjakan oleh aku. Haha memang reject buat menantu la. Tapi tak semua macam tu, ada je yang rajin sokmo ke dapur.

Sekarang je mempratikkan skill yang ada. Tu pun aku pandai siang ikan yang aku makan je kot. Aku tak makan ikan-ikan pelek so jangan suruh aku siang ikan-ikan pelik. Contohnya keli, haruan, sebilangan besar ikan sungai aku xreti la nak siangkan. Fail... dan terkial2 kalau disuruh. Paling benci kalau banyak sisik, sat gi aku pulak jadi ikan, penuh sisik satu baju. Hehee

Tapikan sekarang, kalau yang tak pandai siang ikan tu senang je. Time beli ikan tu boleh suruh orang jual ikan siangkan siap-siap. Balik just bersihkan je ikan tersebut. Kat pasaraya lagi la senang sebab memang ada specialized diaorang dalam menyiang ikan. Pilih je pastu bagi diaorang siangkan. Tak mudah gitu?

Orang cakap bila dah kawen automatik akan terpandai buat semua benda termasuk skill menyiang ikan la kot. Macam tu ke? Ada je kawan aku dah beranak pinak still tak reti-reti nak mengerjakan ikan. Apa kes lak tu? Dia cakap geli la nak kuarkan isi perut ikan tu.

Haha aku gelak je lah...da jadi bini orang pun geli nak siang ikan. Habis laki ko nak makan ikan tu ko suruh laki ko siang ke? Dia mengiyakan pulak. Wow sporting la laki ko yang siang ikan.

Tak kisahlah pandai ke tak pandai siang ikan. Tak pandai boleh blaja... Yang dah pandai tu oke la kan...

**********************************

Aku rasa lelaki sekarang dah tak kisah ke dapur tolong bini dan tak kisah pompuan tak pandai buat kerja di dapur. Betul ke macam tu? Ala kedai kan ada, apa susah. Apapun sebenarnya lebih berkat kalau seorang isteri atau seorang ibu yang masak untuk keluarga sebab air tangan ibu ni lain rasa dia. Tak boleh dapat kat mana-mana kedai/restoran.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative