Thursday, July 11

Cabut Gigi Ketika Puasa

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Hukum cabut gigi ketika berpuasa, batal ke tak puasa ye. Aku tahu mesti ada yang nak  buat rawatan pergigian di bulan Ramadhan ni pun.

Sebagai perkongsiaan, tidak batal puasa seseorang yang mencabut gigi pada bulan puasa. Hukum mencabut gigi pada bulan puasa pula adalah makruh. Rawatan pergigian boleh dilakukan pada bulan puasa tapi dengan syarat tak tertelan ubat ataupun cecair yang disembur dalam mulut kita tu.

Sebarang jenis cecair yang disembur dalam mulut, kalau melepasi had kerongkong/anak tekak maka batallah puasa seseorang tersebut.

So kalau boleh elakkan dapat rawatan pada siang hari Ramadhan. Itu yang terbaik...

Sumber Rujukan: IslamGrid

5 comments:

Kakzakie said...

Betul tu Sya...

Ujie said...

lain la kalau dah terpaksa kan..kalau tak tangguh dulu.

Anonymous said...

gd sharing ni tq yer !

Remy hazza said...

betul tu.... nice sharing...kita pi klinik gigi mlm2.... mesti ok.....

puteri kasih said...

selagi leh tahan sakit...tak perlu la dulu cabut gigi tu. Tunggu lepas puasa..hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...