Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Sedih
Jangan bersedih - Google
Sedih merupakan salah satu emosi akibat berhadapan dengan situasi yang mengecewakan, dan muncul akibat penderitaan kerana terluka, derita dan sakit. Lazimnya perasaan ini wujud bagi kebanyakan wanita, namun ianya mungkin berbeza bagi wanita yang berlainan. Usahlah bersedih wahai wanita. Ingatlah, Allah SWT sentiasa bersama kita walau di mana pun kita berada seperti firman Allah SWT yang bermaksud :

“...Janganlah engkau berdukacita, sesungguhnya Allah bersama kita...”. 
(Surah At- Taubah ayat 40).

Bagaimana caranya untuk mengurangkan rasa sedih? Berikut beberapa 10 tips berguna yang mungkin boleh dipraktikkan : 

1. Bagi masa untuk jiwa anda kembali pulih
Usah bersedih dan menyeksa diri anda sendiri. Ingatlah, tidak semua yang kita impikan akan menjadi kenyataan, terimalah dengan seadanya. 

2. Luahkan perasaan anda kepada seseorang
Carilah teman rapat atau orang yang dipercayai untuk anda meluahkan kesedihan itu. Pasti anda akan merasa tenang setelah semua yang terbuku di hati diluahkan. 

3. Menangis
Ambil masa untuk menangis sepuas-puasnya. Pasti anda akan merasa lega setelah puas menangis. 

4. Berjalan-jalan di luar 
Anda boleh menghabiskan masa berjalan-jalan untuk mengurangkan rasa sedih. Luangkan waktu untuk lepak di kafe atau mencuci mata melihat buku-buku baru.

5. Dapatkan sokongan dari orang sekeliling kita
Keluarga dan sahabat baik adalah insan yang paling kuat menyokong anda di saat suka dan duka. 

6. Maafkan diri sendiri dan orang yang telah menyakiti anda
Ingatlah, tiada manusia yang sempurna di dunia ini. Seharusnya anda memaafkan diri anda sendiri ataupun orang yang telah menyakiti anda. Insya-Allah fikiran anda akan tenang.

7. Lakukan hobi atau kegemaran yang bermanfaat
Buat sesuatu yang anda suka. Contohnya jika anda suka menjahit, sibukkan diri anda dengan aktiviti merekacipta satu jahitan yang kreatif.

8. Berdoa
Doa adalah senjata orang mukmin dan dengan berdoa kita merasa lebih dekat dengan Allah SWT. 

9. Berfikiran positif
Hentikan berfikiran negatif, ianya boleh membuatkan anda merasa lebih sedih. Pilihlah untuk berada di kalangan orang yang positif untuk membuatkan diri anda sentiasa positif dan ceria. 

10. Bersukan
Sesekali sibukkan diri anda dengan aktiviti yang menyihatkan badan anda. Bersukan boleh menyebabkan badan merasa gembira kerana ia akan menghasilkan endorfin iaitu hormon yang menenangkan. Jika anda suka mendaki gunung, ajaklah rakan-rakan yang suka mendaki pergi mendaki.

Selamat mencuba..

Oleh : Mizz Aiza
^_^

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative