Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Aku percaya masih ramai yang takut untuk memandu kereta di jalan raya. Aku dulu pun sama je jugak, muka cuak gila kot masa mula-mula nak bawak kereta. Ye la lepas dapat lesen mana ada kereta nak bawa. Beskal ada le.

So dengan kereta kakak aku dan dia bertindak sebagai sifu, aku belajar memandu dan cuba menjadi seorang pemandu berhemah. Kih3 berhemah le sangat ye.

Kena hon tu perkara biasa bagi aku masa mula-mula bawa kereta dulu. Yup banyak kesilapan dan kesalahan jalan raya yang aku lakukan. Dengan sticker P yang masih tertampal walaupun masa tu dah lesen competen, kadang-kadang rasa macam pemandu lain memang tak bertimbang rasa.

Eh aku masih P, kalau salah bagi hon sekali pun cukuplah sebagai amaran. Tak payah la siap tunjuk tangan macam2 dan hon bertalu-talu. Tu dah kurang ajar macam samseng jalanan je gayanya. Buta ke tak nampak sticker P? Huhuu.

Buat u-turn pun aku tak berani dulu, sanggup ikut jalan jauh sebab takut nak u-turn. Kih3 padahal kereta kecik je pun.

Kalau time peak hour memang aku takut, sebab banyak kereta. Ye la kereta kat KL, Selangor ni nak cepat belaka. Kita kan masih terkedek-kedek nak bermesra dengan kereta dan jalan. Bawa kereta pun kat jalan-jalan yang dah familiar je. Sebenarnya banyak jalan tataw, time tu betul-betul baru kat KL, Selangor.

Memang mengelak daripada jem, sanggup keluar awal untuk elak kesesakan. Huu kronik betul pemandu baru ni ye, sanggup demi tak nak takut.

Belum masuk bab parking lagi, kucar kacir beb. Hahaa nak parking pun berjam-jam. Eh tak la sampai berjam-jam pun. Tapi agak lama le dok mengejas. Kalau parking tepi terus fail, sanggup parking jauh. Tempat macam pasar malam ke, kalau pegi akan cari tempat jauh dan tak sibuk, maklumlah risau parking lama-lama kang ada yang cakap apa lak. Oke aku masih fikirkan perasaan orang ye.

Jumpa trafik light pun cuak, eh jap gi tiba-tiba time aku lalu jadi warna merah lak. Mulalah was-was je tekan minyak pun. Huhuu stand by nak brek ada lagi. Kih3.

Kat selekoh lak memang slow gila sebab takut terbabas. Dok brek je keje terutama kalau selekoh tu turun bukit. Hahaa padahal kawal stering dan minyak pun dah cukup kot.

So berdasarkan pengalaman sendiri, bolehlah list down beberapa tips untuk yang takut nak drive tu.
  • Keluar awal untuk mengelak kesesakan, takde la cuak sangat dan boleh santai-santai je.
  • Buat permulaan silalah drive kat kawasan yang kita familiar je. Kalau tempat baru, time lapang dan agak-agak jalan tak sibuk, bolehlah bersiar-siar membiasakan diri dengan jalan tu.
  • Sampai kat trafik light jangan gabra, slowkan kereta dan berjaga-jaga je.
  • Untuk u-turn, buat je u-turn slow-slow. Kena hon pun tak pe la, yang hon tu pun dulu sama je kot. Kalau rajin praktis la buat u-turn kat jalan yang tak sibuk.
  • Untuk parking pun sama, parking slow-slow. Biarlah orang nak cakap apapun, lembab ke tak reti parking ke. Kalau rajin praktis gak parking. Parking serong, parking tepi, parking tegak. Praktis je semua.
  • Kalau kena hon jangan gabra/cuak/takut, jangan marah sebab hon tu untuk bagi amaran mungkin kita buat kesalahan yang kita tak perasan. Contoh tukar lorong tergesa-gesa tanpa bagi signal ke, termakan jalan orang ke, terhimpit orang ke. Tak pun orang tu memang ego dan rasa semua orang salah. Erk?
Pasni nak share pengalaman memandu la, ye la mungkin boleh jadi panduan untuk yang masih takut dan tak biasa drive tu. Aku faham perasaan tu sebab dulu aku pun takut nak drive. Kat umah aku ada basikal je pun. Hahaa diulangi basikal/beskal.

Psst pemandu wanita sekarang ni ramai yang kurang ajarkan. Bawa kereta macam samseng jalanan je. Huu mungkin dah terbiasa dengan pemanduan tak berhemah dan ragam pemandu lain kot.

Apa yang paling penting bertimbang rasa lah ketika di jalan raya. Ye diakui kadang-kadang kesabaran memang hilang bila pemandu lain kurang sopan dan tidak berhemah. Tapi ingat membawa kereta secara merbahaya  tu boleh masuk kategori bunuh diri gak kalau eksiden dan mati. Kalau kita yang menyebabkan eksiden tu, kita macam dah bunuh orang. Kecualilah kalau kita dah berhati-hati tapi berlaku jugakkan. Itu sudah suratan takdir.
(autopublish) 

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative