Resepi Pemanggang Ajaib: Ayam Goreng Kunyit

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Mood rajin ke dapur. Tapi macam biasa la masak main campak-campak je. Kih3 resepi pun disimplekan ikut cara aku... Guna lak pemanggang ajaib best campak, goncang je. Kali ni try buat ayam goreng kunyit lak guna pemanggang ajaib.

Bahan-bahan:
Ayam yang dipotong kecil (gaul dengan garam dan kunyit)
Cili padi dibelah dua(nak pedas campak banyak)
Bawang besar sebiji (dipotong bulat)
Bawang putih dititik(ketuk)
Sayur (aku suka sayur.selalu letak kacang panjang, brokoli,bunga kobis,carrot,jagung muda.mana yang ada la.ikut korang la)

Cara Masak:
Masukkan ayam yang telah digaul garam dan kunyit ke dalam pemanggang ajaib. Balik-balikkan pemanggang ajaib sampai ayam masak dan garing.
Lepas tu keluarkan ayam letak dalam bekas.

Campak bawang putih. Biar layu sikit. Kemudian campak bawang besar, cili padi, balikkan pemanggang  sampai layu bahan tadi.

Kemudian campak sayuran. Balik2 pemanggang, campurkan ayam yang diasingkan tadi. hehee goncang pemanggang sampai semuanya bergaul  sekata. Kalau tak masin boleh tambah garam lagi
Boleh letak sikit gula sebagai ganti aji.
Siap....tu la resepi ayam goreng kunyit guna pemanggang ajaib. Tak payah guna minyak, berkhasiat beb. Kenapa banyak sayur daripada ayam dalam gamba? Aku penggemar sayur, so suka sangat letak sayur banyak-banyak.

Tips:
Nak kekalkan nutrien(vitamin) sayuran, masukkan sayur yang lambat empuk (lembut) dulu. Contoh antara carrot dengan bunga kobis, masukkan carrot dulu, goncang2 baru masukkan bunga kobis. Pastu jangan masak sampai terlalu empuk. Kalau masak dalam kuali, masa masak tutup la, selain cepat empuk boleh memerangkap nutrien yang mungkin hilang dalam wap masakan. So macam tu nutrien dia tak la hilang. Ye la kang suruh makan sayur mentah tak lalu pulak doh.

Comments

Nizam.Ariff said…
nak kena beli juga pemanggang ini ampak gayanya...
budak2 pun boleh hendle dgn selamat...tak de terpercik minyak atau tertumpah benda panas... hmmm..
Marya Yusof said…
As salam Aisyah,

Akak pun teruja dgn kuali ajaib ni! Ramai yg dah membeli...kalaulah di sini ada jual...hehehe
syiela said…
sedapnya tengok... senang je kan masak pakai pemanggang ni
MulutPayau said…
ringkas tapi sedapkan dik...tak perlu ada lauk lain...
Tok Puteh said…
wah main campak2 je yek..
jenama apa pemanggang ajaib tu... nak cari jugak lah
berapa rege dia...
Ujie said…
betul2 byk sayurnya!

ni sikit pun tak payah letak minyak eh? apa beza kalau guna kuali non-stick (tefal/maxim) tu?
puteri kasih said…
memang berkhasiat ni :)
Kakzakie said…
Tak payah tumis dgn minyak tu yg kakak suka dengar Sya.

Nafira usof said…
belom kesampaian lagi nak beli pemanggang ajaib nih.. huhuhu
besnyer,,bkhasiat betul ni,,=)
Remy hazza said…
menarik tapi memang kena goreng satu2 ye..... tak leh masuk sekali....?
ayut said…
ni pemanggang ajaib akak beli aritu kan....hihihi...digunakan sudah :)
azizah :) said…
memang ajaib.. tak tahu plak jijah leh masak terus atas pemanggang ni..hee selalu panggang ayam/ ikan jer...
Nelly Strange said…
ok , jujur . memang suka makan !hahaha

pantang nmpk maknan . nyum2 !!!!!!

sedap tuh ~
jaakechik said…
pemanggang ni mmg bagus, tp belom beli lagi nih..aiyoo..
C'Jai said…
cik aisha akak dah ada pemaggang ni...:)

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing