Friday, November 16

Malaikat yang wajib diketahui

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Percaya kepada Malaikat merupakan salah satu rukun iman. Tapi adakah kita ingat semua malaikat yang wajib kita tahu. Sebenarnya aku sendiri ingat-ingat lupa, bila baca balik nota pendidikan Islam masa sekolah rasa macam ntah apa-apa je banyak benda yang aku lupa rupanya.

Okeylah alang-alang nak share10 Malaikat yang wajib diketahui dengan semua...

Jibrail
Menyampaikan wahyu kepada para Nabi dan Rasul. Ketua kepada semua malaikat.

Mikail
Malaikat yang menyampaikan rezeki

Izrail
Ditugaskan mencabut nyawa

Israfil
Meniup sangkakala apabila tiba hari kiamat

Raqib
Mencatat kebaikan

Atid
Mencatat kejahatan

Munkar
Menyoal orang mati dalam kubur

Nakir
Menyoal orang mati dalam kubur

Ridhwan
Menjaga syurga

Malik 
Menjaga neraka

Sumber Rujukan: Nota Pendidikan Islam aku masa Form 1.

17 comments:

Acik Erna said...

assalam AJ..lupa tak boleh nak dielakkan..tapi kita masih ada bahan bacaan untuk mengingatikan semula kan AJ

nuyui a.k.a miss YUI said...

tringt time ckgu ajar dlu..hihi.

Ujie said...

hehe..saya dok baca satu2, refresh ilmu. :)

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

thanx utk pkongsian=) kdg2 lupe juge ni

Kakzakie said...

Sya... anak kakak ada nasyid tentang 10 malaikat tau. Tajuknya 10 malaikat wajib diingat. Anak-anak yg sekolah tadika Pasti mesti tahu lagu tu..

MulutPayau said...

anak2 akak selalu soal akak pasal malaikat ni..kadang2 jawapan tersalah jugak...

Nur farahiza said...

saya pun da ingat ingat lupe , thanks info nie :)

|| NaFiRaa || said...

dah lama x ulangkaji pasal malaikat yg wajib diketahui nih.. mekasih yer..:)

azizah :) said...

iya kak.. kdg2 lupa tugas malaikat tu..

C'Jai said...

Alhamdulillah masih ingat sampai sekarang...dulu2 ngaji quran ngn arwah abah je..lepas arwah abah akak ajar ngaji dia ajar fardu ain plak...siap ada buku nota dan kena tulis.. antaranya ni la..

Remy hazza said...

thanks for sharing.......

Koding said...

Dengarkan Lagu 10 Malaikat nyanyian Raihan utk menghafalkannya...

Tihara said...

as salam

alhamdulillah bagus sbg reminder..tq:)

wisata bakti alam said...

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

aku HaniAsyira said...

agak lama dah lupa ni.. erkkk.. nampak sgt alpa kan diri ni..

Sanji Ngatmi said...

byk istigfar ...

Ann Ishak said...

malu rasanya, saya pun tak hafal 10 malaikat yang wajib diketahui ni :(

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...