Larangan Memakan Makanan Terlalu Panas

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Aku jumpa pamplet ni masa kat kampung, masa belajar dulu punya ni... Meh kita manfaatkan apa yang terkandung kat dalam pamplet ni.


"Rasulullah s.a.w. melarang makan makanan yang panas kecuali pada kadar yang boleh dimakan (suam)"
  • Sebaik-baiknya tunggulah sehingga sejuk kerana makan makanan yang terlalu panas akan melecurkan lidah.
  • Makanan yang terlalu panas akan mengeraskan lidah dan lidah yang keras susah untuk menyebut ayat-ayat Allah.
  • Menyebabkan gigi menjadi lebam dan cepat reput.
  • Bagi wanita hamil, akan memudaratkan bayi dalam kandungannya dan bayi mudah mendapat sawan serta anak yang lahir kelak susah sangat dibendung (degil).
Apa yang dilarang mesti ada sebab dan hikmahnya kan.....*_^

Comments

fieda said…
betul tu..apa yg dilarang sebenarnya ada hikmah dan kebaikan utk kita..
Nens Collection said…
sy suka minum minuman panas..tp x sampai ler melecur lidahkan..sakat2 lidah boleh menerima tahap kepanasan tu..

betul tu..stiap larangan mest ada sebabnyer
btol. so, jgn nak mkn or telan yg pns2..
HeNRieTTa JoSe said…
rietta mmg xleh mam pns pns....teh pown kna tunggu sejuk ....
Kakzakie said…
Mereka yg makan masa masih panas lagi tu jenis tak sabar Sya.
cerita best said…

salam pakjoe bawa cerita gembira nie untuk tuan blog anda dipilih dlm top 5 komen terbanyak minggu nie (1) http://pakjoe-pakjoe.blogspot.com/2012/11/top-5-komen-terbanyak-minggu-nie-1.html
amboiii gembira nampak hahah

Kancil 8349 said…
betul tu...tips yang berguna
ieda said…
aah dikk
kalau boleh biarkan sejuk dan jgn sesekali meniup makanan yg panas ;)
Bicara Kak Noor said…
thanks Aishah tazkirah pagi2 ni tapi akak suka pedas lah kena kurangkan lah sikit kot kan insyaallah akan cucba ikut sunnah
Marya Yusof said…
As salam Aisyah Jahirah,

First time dgr ni! Ilmu yg bermanfaat... Hubby akak tak suka makan panas2 tp akak suka sgt! Nampaknye kena ubahlah ye...
Remy hazza said…
betul tu...larangan utk kebaikan..... tak salah kita ikut!
Wak Gelas™ said…
salam jumaat dn timekaseh berkongsi maklumat jugakkk.. ehhEe
Myra Jay said…
Ok TQ sharing..

Kadang bila dah lapar sumbat jugak..hehee ;D
Qhaifa Nur said…
setuju...itulah kesan2 yg biasa kita dgr..
nanti mulut/lidah mesti mare...
Nafira usof said…
ohh.. baru tau nih..
tapi kalo minuman panas yg mmg kita boleh minum tu boleh kan.. nak kata suam x jugak.. kategori panas.. tapi masih boleh diminum..huhuhuhu.. boleh ke??
Aishah Jahirah said…
@Nafira usof
xpasti jugak...tapi seeloknya biar la agak2 suam...wallahualam
ayut said…
ok noted.pasni mkn pedas sikit2x jer.. :)
afzalsukasuki said…
hmm tapi sedap makan panas2 kan?nampak gayanya kena tukar la pasni.. makan suam2 :)
ye betul tu,,nnt lidah jd sakit,,

tp slalu wat gak lg2 bile mkn sup =p peringatan utk diri sendiri
Ujie said…
saya suka mkn mknn panas..tapi bknlah terlalu panas.

mmg perasan, sape yg suka mknn panas2 sgt ni gigi dia cpt reput.
QueeN TerataI said…
Queen mmg x suka makan makanan yg masih panas.. sesuatu yg dilarang pasti ada sebab dan kebaikan utk kita semua.

p/s: terima kasih 4 the wish
seribupilihan said…
betul tu..terlalu panas makanan tu tak elok jugak dimakan segera..sebaiknya tunggu sejuk sedikit..tapi rasulullah melarang kita meniup makanan yg panas sebabnya takut hilang zat2 pada makanan tersebut..tunggu ia sejuk sendiri sedikit..itulah hikmahnya..:-)

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing