Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Cerita dah basi. Sabtu minggu lepas aku balik kampung.Yang excitednya musim durian sekarang ni kat Perak taw. Sepanjang jalan memang orang jual durian. Tahun ni Alhamdulillah menjadi-jadi durian kat Perak, tempat aku le.  Tahun lepas dan tahun sebelumnya kalau tak salah ingatan durian memang tak menjadi kat dusun.

Setelah hampir dua tahun tak menjadi, tahun ni menjadi-jadi. Memang tak termakan la siapa yang ada dusun kat kampung tu. Aku tumpang je dusun saudara mara. Time macam ni la nak ngaku saudarakan. Hahaa tak la gurau je la...

Teringat lagu Mr Os nyanyi... Sib baek tak nyanyi kat dusun durian tu..hihi
Lirik lagu Durian Dah Berbunga-Mr Os

'Are you want durian? Yeah! Durian dah berbunga.. Come-come-come-come special for you. Kuning One, D twenty four. Yes'

Oh kome, deghoyan dah berbunge (dah berbunge)
Moh kite minang anok dare (anok dare)
Anok dare, anok dare Bote (dare Bote)
Teman jumpe di Padang Tenggale (iye)

Kate deme, sakit jatuh cinte (jatuh cinte)
Sakit lagi bile dikokak boye (adui-adui)
Kate deme, cinte itu bute (takde mate)
Nasib baik teman tak rabe-rabe (rabe-rabe)

Bile musim deghoyan
Deme mule eksyen
Jangan silap sikit
Nanti deme tengking

Kalau musim deghoyan
Ghamei berani nampor
Ape deme nak heghan
Saman bulih bayor

Oh kome, dengoyan udah luroh (udah luroh)
Lebih baik cepat pegi suloh (pegi suloh)
Lambat sikit kome dapat habuk (dapat habuk)
Kalau tido jawabnye tinggey pokok (padan muke)

Duit deghoyan, yang tue nak ke mekoh (naik haji)
Yang mude gatey nak menikoh (udoh tue)
Musim deghoyan ghamei sedare mare (ghamei-ghamei)
Bila nebas, seko tak nampak muke (memang gitu)

'Weh penoh oghang kampong bile musim deghoyan,
Pegi lekaih kome deghoyan doh lughoh,
Ha Suloh suloh..
Bebaik kome, timpe dok deghoyan tumpo kome.'


'Haa.. pokok yang itu kome jage la elok-elok
Yang itu mahel buahnye D-24,
Yang pokok hujung pagar tu bior kan pun tak pe,
Buahnya banyok mako'

Bile musim deghoyan
Deme mule eksyen
Jangan silap sikit
Nanti deme tengking

Kalau musim deghoyan
Ghamei berani nampor
Ape deme nak heghan
Saman bulih bayor

Oh kome, dengoyan udah luroh (udah luroh)
Lebih baik abang pegi suloh (pegi suloh)
Lambat sikit kome dapat habuk (dapat habuk)
Kalau tido jawabnye tinggey pokok (padan muke)

Duit deghoyan, yang tue nak ke mekoh (naik haji)
Yang mude gatey nak menikoh (udah tue)
Musim deghoyan ghamei sedare mare (ghamei-ghamei)
Bila nebas, seko tak nampak muke (memang gitu)

'Haa ini ceghita kisoh musim deghoyan. Bila musim deghoyan fuh pnuh sedara maro. Bila menebas sekor pun tak nampak muke. Apa kata deme? heh bukan kata deme, kata bapak mentua. Lantak deme le.'

Hee tu lagu Mr Os nyanyi, kalau aku nyanyi jadi versi lain le pulak kang. 

Bila da lama tak ke dusun, macam-macam le pulak. Calar balar luka sana sini, tersepak durian pun iye gak. Padan muka pakai sandal lagi. Kena gigit ngan nyamuk, pacat. Wuu memang suasana kampung yang best la. Heaven. Dapat parut baru lagi sedangkan yang lama tak hilang lagi... Kurang hantaran kahwin? Lantak le....Kih3

Moh le kome layan gambo dusun deghoyan(durian)...

 Ni deghoyan (durian) yang dah gugur menanti untuk dikutip dan dimakan. Tapi orang punya ni. Heheh

 Jalan masuk ke dusun deghoyan(durian)..

 Ha ni baru deghoyan aku yang punya. Kih3

 Time ada deghoyan le dusun dicerahkan(tebas). Tapi banyak pokok berduri.

Kamera tak canggih, tak nampak pun buah durian nun di atas tu.

Kumpul durian, kutip jangan tak kutip.

 Kawasan dusun berbukit. Sakit pinggang daku naik turun bukit mengangkut durian.

 Makin bertimbun durian yang berjaya dikumpulkan

Dan hasilnya ialah satu bonet kereta penuh dengan buah durian. Berbaloi-baloi bau durian satu kereta sepanjang jalan. Bau tu masih bersisa hingga hari ni. Betapa power bau durian. Dah la balik KL enam jam lebih kat atas jalan.

Isnin petang bertolak balik ke KL. Hampir sejam jem kat Bidor, Teluk Intan sebab penyelenggaraan jalan. Pastu dah masuk KL sejam lebih trafik bergerak macam semut sampai le ke Tol Duta. Oho salah time le balik. Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 3-4 jam bertukar tragedi bila jadi 6-7 jam. Macam nak pegi Ganu le pulak doh. Sabar je la.... Durian dah tak berbunga, dah berbuah...;p

Bila lama tak berblog ni, tarik nafas nak BW...huhuu moga berjaya jejak semua jejak...

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative