Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...


Aku ada seorang kenalan yang menderita sakit dah hampir tiga tahun lamanya. Puas berubat ke sana  ke mari dalam usaha dan ikhtiar menyembuhkan penyakit dia. Mula2 tu asal orang cakap ada orang boleh berubat dia pegi je mencuba, tapi lama2 dia sedar nak cari pengubat ni pun bukan sembarangan orang je. Kena pastikan pengubat tak guna perantara lain, kena berlandaskan Islam.

Sakit dia ni aku pun tak pasti jin atau apa. Tapi pengamal perubatan kaitkan dengan jin. Dia selalu rasa tak sihat, sakit berdenyut2 kat bahagian perut, badan selalu berangin. Senang cite sakit satu badan la. Kadang2 dia macam kerasukan juga.Meracau2 terutama kalau bersalam atau bertentang muka dengan orang yang rajin solat, mengaji al-Quran. Memang dia akan marah2 maki orang tu. Bukan dia tapi 'benda' tu la kan.

Dia dah jumpa doktor dan ke pakar jalani segala ujian tapi doktor sahkan dia sihat, tiada penyakit yang berbahaya. Ke hospital kerajaan pergi, ke hospital swasta pun dia pergi.

Dengan aku dia oke je, hehee nampak sangat amalan aku tak cukup. Abaikan.... Hikmah daripada sakit tu, dia lebih beramal dan ingat Allah. Belajar sembahyang taubat, hajat dan sebagainya.

Cerita dia lagi kadang2 lepas solat taubat, hajat dia akan muntah darah, muntah kuar macam2. Aku tak pasti elok ke tak, tapi menurut dia, ada orang kata elok bisa penyakit keluar. Dia macam sentiasa je sendawa, berangin badan. Cepat penat dan mengah bila buat sesuatu tu. Cepat marah terutama dengan anak2 dan suami dia.

Dekat tekak dia macam sentiasa ada lendir, kahak (tak pasti) yang buat rasa tak selesa. Nak bernafas pun macam tak cukup nyawa orang cakap.

Dah banyak duit yang habis berubat sana sini, mujur suami dia seorang yang penyabar. Next2 entry mungkin aku akan share kisah dia berubat dengan pak engku. Aku tunjuk jalan dan sempat tengok sikit je, ada hal tak sempat nak tunggu sampai siap.

Kepada yang sakit macam ni, jangan putus asa, banyakkan bersabar, jangan berhenti berubat dan menyerah.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative