Wednesday, October 17

Kisah Musang dan Gagak

Assalamualaikum dan Salam 1Malaysia...

Suatu petang yang hening, seekor musang yang kelaparan sedang merayau-rayau mencari makanan. Kebetulan seekor gagak sedang terbang melintasi sang musang dengan membawa sekeping daging di paruhnya. Gagak tersebut kemudian bertenggek di atas dahan pokok tidak jauh dari tempat sang musang yang sedang memerhati.

"Daging tu akan jadi milik aku," kata sang musang kepada dirinya sendiri seraya berjalan ke arah pokok tempat si gagak bertenggek.

"Hari yang indah wahai gagak,"sapa sang musang dengan mesra. "Penampilan kau sungguh memikat hati wahai gagak: bulu kau yang berkilat, mata kau yang indah bercahaya. Aku dapat rasakan suara kau mesti merdu mengatasi burung-burung lain, sama seperti penampilan kau. Cuba kau nyanyikan sebuah lagu supaya aku dapat membuat perbandingan dan menobatkan kau sebagai Ratu semua burung," pujuk sang musang dengan berhemah.

Mendengar pujian daripada sang musang, segera sang gagak mengangkat kepala dan mula untuk menyanyi. Tetapi sebaik sahaja dia membuka mulut, sekeping daging jatuh ke tanah. Dengan pantas sang musang merebut daging tersebut.

"Aku hanya mahukan daging di paruh kau,"kata sang musang kepada gagak yang terpinga-pinga.

Sebagai pertukaran dengan daging yang aku dah telan ni aku nak bagi kau sedikit nasihat untuk masa hadapan:"Jangan percaya kepada penyanjung(pujian orang)".

Pengajaran daripada cerita ni, jangan cepat riak kalau dipuji orang. Tak semua orang memuji/menyanjung orang lain dengan ikhlas, kadang-kadang ada udang di sebalik meegi. Kadang-kadang orang tu nakkan sesuatu daripada kita yang boleh menguntungkan diri dia tetapi merugikan diri kita. Kalau win-win situation tak pe gakkan.

*********************
Dah lama tak tulis cerita macam nikan. Hee suka pulak rasa, ni cerita zaman budak-budak dulu masa tadika, sekolah rendah. Kepala tengah ting tong ni best pulak mengarang cerita kanak-kanak. Tapi cite ni ada dua versi, satu gagak tu bawak keju, satu lagi versi aku ni la- gagak bawak daging.

16 comments:

Encik H said...

nasib baik saya selalu ikhlas kalau puji orang..memang takde niat nak harapkan apa2 balasan..hehehe..blog ni best..cerita ni pun best, banyak pengajaran..pandai admin mengolah cerita..:D

aaa..kalau ada duit lebih tolong bank in kat saya ea..nak pakai duit sikit la.. -_-"

Nens Collection said...

hehe..comel je cerita ni..sy suker2!..hehe..

kdg2 ade jgak org yg suka puji,dlm masa sama nk perbodohkan kite..kalo pandai mengelat, sama2 lah kena..tp kalo pantang puji dh riak mmg bodoh la namanyer..hoho

akak cuka tu harga die 18 sebotol..yg tu yg nens beli la..x usha byk kedai pon..mb harga die beza2 dan brand lain2..

wahida said...

betul tu...jgn terlalu percaya dgn pujian org, kengkadang tak ikhlas pujian tu...huhu...

Kakzakie said...

Ada satu lagi versi "kenapa kulit kura-kura retak". Kisah kura-kura yg gigit kayu diterbangkan burung tapi dok syok sangat kena puji dia lupa menggigit kayu lalu jatuh terhempas. Anak kakak kan suka buku cerita macam-macam versi macam ini ada. Tapi baguskan Sya jadi pedoman kita yg manusia ini..

HeNRieTTa JoSe said...

Btl tu...kena ht ht...sbb rmai sgt org yg xikhlas berada sekeliling kita....

Remy hazza said...

betul tu.... org memuji ada makna tersembunyi.... so jgn mudah termakan dek puji....anggap pujian tu bonus......apa yg penting kita buat yg terbaik......

ummiross said...

Memang menarik cerita ni, seronok juga dengar cerita tadika ni Aishah, walaupun cerita tadika, pengajarannya untuk orang tua juga, hehe..

Nafira usof said...

tak pernah dengar lagi citer nih.. walaupon citer nih citer utk kanak2..tapi maksud yg cuba di sampaikan tuh sesuai buat semua orang..
terima kasih atas cerita yg sangat berguna tu~

Cikgu Ma said...

seronok citer2 mcm ni...tapi tak pandai bercerita kt budak2...

Ujie said...

lama dah tak dgr cite gini, mcm dolu2 pulak. ^_^

yelah, bab dpt pujian ni kdg takleh caya..takut bersebab.

Niesa said...

cerita dulu2 mmg byk pengajaran nye.. haha..nice sharing!

lizz said...

teringat dulu2 time sekolah rendah memang glamer cerita ni...

pujian kalau membina takper..kalau ader udang sebalik maggi yang tak tahan tu kan...

Tihara said...

as salam,

termakan puji namanye, teringat cerita monyet dengan kura-kura..aku nak itu... aku nak itu..hehe :)

Acik Erna said...

Assalakm AJ..terima kasih kongsik cerita ni

ieda said...

ekekke seronok gak baca ..
macam2 kisah dulu2 nie .. bila baca memang teringat zaman kecik2 dulu .. tapi kira ok lah adik boleh ingat kisah2 nie dan tulis kembali ..
kalau akak huhuh

C'Jai said...

moralnya..jgn mudah lupa diri bila menerima pujian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...