Assalamualaikum....

Potassium merupakan bahan mineral yang sangat penting untuk fungsi semua sel-sel, tisu dan organ-organ di dalam tubuh manusia. Apa yang aku tahu kekurangan potassium boleh menyebabkan muscle badan menjadi lemah.

Daripada pengalaman orang terdekat yang mengalami kekurangan potassium, memang kaki seolah2 lumpuh dan tak mampu berdiri apatah lagi berjalan. Puncanya menurut doktor disebabkan penggunaan in healer untuk penyakit asma/lelah yang menyebabkan tahap potassium menurun. Macam kekurangan mineral dalam badan la kot. Hee aku bukan dalam bidang medic so ada term yang aku memang tak berapa nak faham.

So nasihat doktor gantikan potassium yang hilang tu dengan memakan makanan yang kaya dengan potassium. Antara makanan yang dicadangkan ialah pisang dan betik. Hari2 makan pisang mahu bosan kot.

So aku google la untuk mengetahui apa lagi sumber potassium selain pisang dan betik. Antara sumber makanan lain yang kaya dengan potassium termasuklah ubi keledek, jus oren, beet green (tak sure in Malay panggil apa tapi rasanya species salad), kentang, kacang putih, kurma, yogurt, tomato, kismis dan kerangan.

Takde la asyik nak makan pisang je pasni. Bolehlah tukar-tukar menu.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative