Salam Tak Perlu Dijawab

Assalamualaikum....

Seperti semua sedia maklum, salam wajib dijawab dan berdosa hukumnya jika tidak menjawab salam. Walau bagaimanapun terdapat empat keadaan salam tidak perlu dijawab.

Empat keadaan tersebut ialah:

  • Jika salam diberi oleh orang yang bukan beragama Islam.
  • Orang2 dalam solat berjemaah. Ucapan salam Imam tak perlu dijawab sebab ucapan tersebut untuk malaikat2 bukannya untuk makmum. 
  • Salam yang diberi selepas habis berucap. Dalam satu habis Rasullulah s.a.w. dinyatakan bahawa jangan jawab salam orang tu jika dia mengakhiri ucapannya dengan salam (cari hadis tak jumpa). Benda ni kalau perasan orang debate dan ahli politik selalu buat, bagi salam ketika akhir ucapan. Aku baru tahu tak perlu jawab rupanya ucapan salam tu.
  • Bila salam dipermainkan. Kita yakin salam dipermainkan. Sebagai contoh lelaki nak mengorat perempuan. Lelaki tu cakap, 'Assalamualaikummm......tak jawab berdosa'. Tak perlulah jawab salam yang sedemikian.
Dalam semua keadaan tu salam tak perlu dijawab.

Rujukan: Dato' Hasan Din

Comments

bgus entry ni kak.. yg part debat tu mmg yui tak tau..
Nens Collection said…
ade sayrat jugak ye bila perlu dan x perlu jawab..emmm..tq sis
Ujie said…
Yg no. 3 tu mmg tak penah tau.
Tp mungkin ada pnjelasan lanjut.

Ilmu yg bagus utk share..
MulutPayau said…
yang no 3 tu..akak pun baru tahu..

Terima kasih dik atas prkongsian ni..
belogkiter said…
wow.. baru tau.... lebih lebih lagi yang lepas ucapan tu, selalunya mesti jawab takut tak jawab berdosa
|| NaFiRaa || said…
ilmu yang bagus nih.. thanks yer..:)
pena rozie said…
memang betul bukan semua salam kite wajib jawab...
Mr.Clive said…
dan terjawablah soalan aku itu... :)
Ini Kisah Tia said…
selalu dapat salam dari lelaki yang tak senonoh .. saja nak buat main .. grr ~
Tihara said…
yg no 3 tu dulu pernah jwb dlm hati jer..takut jugak kalo berdosa..tp tk jawab pun tak ape rupanya yer.. :)
biela bell said…
paling benci yg bwh sekali tu la..
sangat annoying~
Kunang-Kunang said…
Ada saya dengar kalau menerima salam dalam keadaan mencurigakan, kita boleh jawab perlahan tanpa didengar oleh org berkenaan. Sebab itu antara kita dgn Allah. Wallahuwa'llam.
Kunang-Kunang said…
Ada saya dengar kalau menerima salam dalam keadaan mencurigakan, kita boleh jawab perlahan tanpa didengar oleh org berkenaan. Sebab itu antara kita dgn Allah. Wallahuwa'llam.
Prettywrite said…
ada banyak yang kita tak tahu kan..ni lah untungnya berblogging..kawan2 share ilmu yang diketahui..:)
thanks kak syah..
HeNRieTTa JoSe said…
thanks for the share....yang ketiga tu mmg rietta xtaw....
Bui Junaidi said…
BUDAK2 KHAS DLM KELAS KAK BUI SLL BAGI SALAM SDGKAN DIA ORG BUKAN ISLAM..TP MMG KAK BUI TAK JAWAB...
Anonymous said…
24/07/2012..dengar ustaz hassan din kt Tanyalah Ustaz Tv9 bab ini..mmg seperti yg dinyatakan diatas..
Anonymous said…
Terima kasih admin, memberi maklumat.
D' Researcher.. said…
Satu lagi salam yg x perlu di jawab di beri di tempat yg x sepatutnya.. seperti di tandas..
D' Researcher.. said…
Satu lagi salam yg x perlu di jawab di beri di tempat yg x sepatutnya.. seperti di tandas..
Umar Belo said…
Bagaimana jika jika salam yang berasal dari binatang (burung beo misalnya), orang tidur, orang gila, atau ucapan salam yang ada di sinetron dalam TV, apakah wajib dijawab???






Aishah Jahirah said…
@Umar Belo
maaf saya tak pasti untuk menjawab.mungkin blh tanya ustaz or ustazah yg berpengetahuan mengenai ni.

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing