Assalamualaikum...
(Updated)
Kadang-kadang kita accident kecil-kecilan;kereta kemek kena keluarkan duit untuk baiki, kadang-kadang duit kita tercicir, kadang-kadang ada je benda yang memerlukan kita mengeluarkan duit. Walaupun kadang-kadang, kita pernah terfikir tak sesuatu? 

Orang tua selalu cakap mesti ada sesuatu yang kita tak jelas lagi, yang mungkin kepunyaan orang lain tapi tapi kita tak tunaikankan. Ini lebih merujuk kepada zakat.  

Pernah terbaca pengalaman orang yang terlupa tanggungjawab berzakat. Suatu hari dia accident dan terpaksa keluarkan sejumlah wang untuk baiki kerosakan kereta yang dialami. Bila dah accident baru dia teringat dia tak bayar zakat pendapatan. Jadi dia pun mengira jumlah zakat yang sepatutnya ditunaikan. Erm jumlah tersebut sama dengan jumlah yang dibayar kepada bengkel kereta. Kuasa Allah S.W.T...

Bulan satu ke bulan lepas, sempat ke pusat pungutan zakat (PPZ) untuk mengetahui cara yang betul untuk mengira zakat pendapatan. Bolehlah rujuk rajah kat bawah:
Sila tekan CTRL dan klik untuk besarkan (Sumber: PPZ)
Ada dua cara pengiraan, terpulang nak guna mana satu. Tapi masa diterangkan aku lebih jelas dengan cara kedua. Kalau cara kedua tu, pendapatan dah tolak semua perbelanjaan yang sepatutnya, kalau ada baki itulah jumlah yang perlu dizakatkan.

nota mengenai nisab untuk cara pengiraan pertama:
Sila lihat nota 1. Nota 2. sila abaikan sebab tu untuk zakat emas. 
Zakat ni boleh dikira secara tahunan ataupun bulanan, terpulang. Sebab ada orang mula masuk bekerja pertengahan tahun, akhir tahun-untuk memudahkan mesti la nak kira dari bulan Januari sampai Disember.

Tanya jugak kat orang PPZ tu, kat siapa lagi boleh bagi zakat sebab kalau nak cari golongan fakir dan miskin kat Malaysia ni, susah nak jumpa. Lagipun kita tak pandai nak menilaikan fakir dan miskin tu macam mana yang sebenarnya.

Cadangan yang dia bagi, boleh serahkan kat PPZ sebab mereka ada saluran untuk mengagihkan kepada orang yang berkenaan, boleh bagi dekat pelajar yang susah sebab kategori belajar ni fi sabilillah (macam pergi berperang).

Dan cara yang paling selamat bagi kat muallaf, sebabnya walaupun muallaf tu kaya raya macam mana pun mereka masih layak menerima zakat.

Itu apa yang aku faham. Wallahualam... Sila jumpa orang yang lebih arif untuk kepastian
.
****************************

Zakat fitrah jarang orang nak lupa kot, tapi zakat pendapatan ni tak semua yang tahu rasanya. 

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative