Assalamualaikum....

Tu dia pagi tadi hangin betul dengan celcom. Dah tak dapat internet macam biasa, mulalah cari alternatif dengan call celcom careline kat 1111 tu. Ye la nak dapatkan penjelasan daripada pihak yang sepatutnya.

Hurm cik yang assist tu cakap celcom broadband 1Malaysia aku guna dah expired dah validity dia. Memula tak faham jugak apa yang dia maksudkan tu. Punyalah dok fikir pastu baru dapat tangkap yang dia nak cakap prepaid broadband ni validity dia macam simkad prepaid biasa tu.

Maksudnya kalau topup RM10 bertahanlah 7 hari, kalau topup RM30 bertahanlah sebulan. So topup RM10 dua kali dengan RM5 sekali  kalau ikut tarikh luput kredit aku memang 19 Februari 2012. Dah beberapa hari yang lepas, tapi aku ignored je sebab sampai mesej prepaid broadband tamat bulan 3 nanti.

Sebelum guna prepaid broadband ni sebenarnya aku pun buat jugak sedikit research. Bukan membuta tuli je beli dan guna. Daripada forum2 dan blog orang aku amek tahu cara nak register, nak topup dan sebagainya.

Cuma satu je aku terlepas nak amek tahu, prepaid broadband ni didaftarkan atas nama sape. Sebab masa call customer service tadi, nyaris terkantoi sebab memang bukan atas nama aku.

So berbalik kepada masalah dengan celcom broadband 1Malaysia, kalau ikut cik tu memang kena topup lah kalau nak surf internet (walaupun aku dah bagitahu dia aku dapat mesej berbunyi: Your service is now activated. Fee:RM25, expires on 14/03/2012 16:03). Tapi aku berat hati betul nak topup sebab daripada pembacaan kat forum RM25 tu memang untuk sebulan.

Benda yang buat aku confius kalaulah prepaid broadband ni sama macam prepaid biasa....

  1. Kalau topup RM30 memanglah valid untuk sebulan. Tapi fee untuk prepaid SKMM ni hanya RM25 je. So balance RM5 memang carry forward kata cik celcom tu la.
  2. Kalau balance RM5 tu carry forward, 5 kali topup cukuplah RM25 semula (kalau topup RM30 sebulanlah). Tapi yang tak logiknya kalaulah ikut validity prepaid biasa, walaupun balance dia terkumpul, tetap kena topup untuk aktifkan validity dia. Yang terkumpul tu still tak valid tempoh sahnya kalau ikut prepaid biasa sebab hanya terkumpul nilai bukan validity. Betol tak kalau ikut logik la...

Nampak tak apa yang aku nak bagitahu? Cekik darahnya celcom kalau betul macam tu. Baik tak payah guna celcom broadband 1Malaysia ni, tak mendatangkan kebaikan pun, menyusahkan ada lagi. Tak menjimatkan kalau macam tu. Prepaid ni data only pulak tu, tak boleh call, tak boleh nak share kredit(kalau tak salahlah). Rugi macam tu je kalau betul macam cik celcom tu cakap la. (Actually aku baru terfikir after dah habis cakap dengan dia. Kalau tak memang aku gasak habis-habisan).

So lepas pukul 9 pagi tu keluar la rumah jugak setelkan semua urusan yang sepatutnya. "Lantak kaulah prepaid 1Malaysia. Balik nanti aku setel masalah dengan kau.... Malas bawak kau sebab kau tengah bermasalah". Hahaa tu antara monolog dalam hati aku.

Petang balik try guna okey je... Tip top je lagi... Dalam hati....mujur aku tak topup macam cik celcom tu suruh buat. Cik celcom ni betul ke idak penjelasan dia tu, macam tak berapa nak tepat je. Tapi salute la dia confident gila meyakinkan aku itu penyebab broadband aku tak boleh connect UMTS/HSDPA.

Hurm.....pagi tadi memang line celcom mengong(bengong) kot... Sebabnya kak aku cakap dia nak request balance pun tak boleh. Tapi cik tu tak tanya pun kat kawasan mana aku dok macam yang selalu customer service lain akan tanya bila cakap internet buat hal...

Celcom customer service punya worker pun tak semua yang tahu pasal semua produk bawah celcom. Kadang2 diaorang ni pandai bercakap je lebih sedangkan info yang diaorang bagi bukan tepat pun. Huhuu sabar aje lah.

*************

Masih menilai celcom broadband 1Malaysia ni dari masa ke semasa....

Entry Berkaitan:
Celcom Broadband 1Malaysia
Cara Topup Celcom Broadband 1Malaysia
Celcom Broadband 1Malaysia(1)
Kejap OK Kejap KO
Terus KO
Celcom Broadband 1Malaysia(2)

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative