Mulai bulan Mei ni sesiapa yang nak ambil lesen memandu dah ada dua pilihan. Pilihan pertama belajar memandu dengan kereta automatik untuk dapatkan lesen memandu kereta automatik sahaja dan pilihan kedua ialah belajar memandu dengan kereta manual untuk dapatkan lesen memandu kedua-kua jenis iaitu automatik dan manual.

So lepas ni kalau rasa bawa kereta manual tu susah bolehlah amek ujian memandu kereta automatik terus je. Nanti mesti nak beli kereta automatik gakkan.

Kelebihan kereta automatik ni, nanti masa ujian takde dah la nak mati-mati enjin tengah jalan atau kat trafik light masa belajar atau ujian JPJ. Tak payah nak tukar-tukar gear macam kereta manual dah. Tak payah bermain dengan clutch dah.

Tapi yang tak bestnya in case terdesak, kalau ada kereta manual je masa tu dan kalau bawa gak pastu kena tahan dengan polis memang naya la.

Agak-agak harga belajar kereta manual dan automatik sama ke lain ye? Kita tunggu nanti....

*************
Serius....kalau orang suruh bawak kereta manual sekarang, mesti aku terpinga-pinga. Last bawak kereta manual masa JPJ test akhir tahun 2008. First ujian JPJ aku gagal serta merta (GSM) kat jalan raya. Haha bila ingat balik kelakar je. Best pak cik JPJ yang drive...Hehee

Tapi insyaallah rasanya kalau memang guna kereta manual boleh cekap. Dah kalau tiap-tiap ari bawak mesti akan terbiasakan. Tapi kena berfikiran jauh sebab kak KL jem aje, legalah sikit tak payah bermain dengan gear dan clutch. 

Automatik or manual terpulang kat korang. Yang pasti aku sah untuk bawak dua-dua walaupun manual dah tak ingat..Kui3

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative