Mulai Mei Boleh Pilih Kereta Auto atau Manual ketika Ujian

Mulai bulan Mei ni sesiapa yang nak ambil lesen memandu dah ada dua pilihan. Pilihan pertama belajar memandu dengan kereta automatik untuk dapatkan lesen memandu kereta automatik sahaja dan pilihan kedua ialah belajar memandu dengan kereta manual untuk dapatkan lesen memandu kedua-kua jenis iaitu automatik dan manual.

So lepas ni kalau rasa bawa kereta manual tu susah bolehlah amek ujian memandu kereta automatik terus je. Nanti mesti nak beli kereta automatik gakkan.

Kelebihan kereta automatik ni, nanti masa ujian takde dah la nak mati-mati enjin tengah jalan atau kat trafik light masa belajar atau ujian JPJ. Tak payah nak tukar-tukar gear macam kereta manual dah. Tak payah bermain dengan clutch dah.

Tapi yang tak bestnya in case terdesak, kalau ada kereta manual je masa tu dan kalau bawa gak pastu kena tahan dengan polis memang naya la.

Agak-agak harga belajar kereta manual dan automatik sama ke lain ye? Kita tunggu nanti....

*************
Serius....kalau orang suruh bawak kereta manual sekarang, mesti aku terpinga-pinga. Last bawak kereta manual masa JPJ test akhir tahun 2008. First ujian JPJ aku gagal serta merta (GSM) kat jalan raya. Haha bila ingat balik kelakar je. Best pak cik JPJ yang drive...Hehee

Tapi insyaallah rasanya kalau memang guna kereta manual boleh cekap. Dah kalau tiap-tiap ari bawak mesti akan terbiasakan. Tapi kena berfikiran jauh sebab kak KL jem aje, legalah sikit tak payah bermain dengan gear dan clutch. 

Automatik or manual terpulang kat korang. Yang pasti aku sah untuk bawak dua-dua walaupun manual dah tak ingat..Kui3

Comments

better amik manual..snng t lesen..leh dua2 guna..


susah dhulu,t snng kemdian..xgtu??hihi.
|| NaFiRaa || said…
saya pon x tau lah boleh bawa lagi x kete manual.. lepas amik lesen memang x pernah bawa kete manual.. hehehe
G@D!z$ said…
amik manual dh lama dh...hehee tp skang nk bawak kereta kena bljr balik la...lama x drive...
Izan Ishak said…
kak izan dulu2 test manual je. fail masa parking.. kelakar bila ingat2 balik.
Bui Junaidi said…
HA,AH BETUL KATA NUYUI,BAIK AMBIK MANUAL..

KETA KAK BUI OTOMATIK,TP HUBBY PULAK MANUAL..KDG2 PAKAI KETA HUBBY,MULALAH TERKIAL2..HAHAHA
diana said…
nak ambil lesen jugak la...
dalam masa terdekat ni.>:P
sobri yaacob said…
he..he.. klu mcm kat kl.. bter pkai auto je.. sng..
x skit kaki.. he..he
Ujie said…
dengarnya sape amik auto lagi mahal sbb pengusaha kelas memandu nak kena beli keta baru.
Ati Masrif said…
mudah saja org sekarang nk
ambik test ye...

semuanya jadi mudah :)
Qhaifa Nur said…
nak belajar tapi macam2 main kat fikiran....
Miss Nadya said…
wah..betui ka??baik guna manual jerk..senang..:)

p/s :: ayat tu boleyh di terbalikkan eh??xpasan..:)
Onitsuka_hana said…
bertuahnya..kiranya hana last la blaja manual..lepas nie dah bleh pilih nak mana satu..

hana dah biasa blaja manual tapi nnt nak beli keta auto. Macam susah plak keta auto (try bawa keta abah).hehe tapi mmg hna nak keta auto sebab senang
dwaty said…
aku pun sah tuk bawa dua2... walaupun aku lagi suka auto... hehehe
Shah Rizar said…
baik amik yg manual kan
littledolphin said…
boleh pilih ye sekarang?

but better manual kot.auto boleh belajar sendiri.hehe
bestnya kalau dapat ambil lesen kereta...:)
lagi senang nak amik auto..hehe
Lia Irdelia said…
ooooch...

bila saya nak drive nih..
hehehehe..

mcm nak kena blajo balik lak..
huuh
Juliet_iRa~" said…
ira pon sah bw 2-2..hahaha..;p..

rugi la kalo amik auto je..rsnya kan auto mahal lagi kot kak..:)

pss : ni on9 guna sim baru ke?eheheh ;p..no prob kak..
EmpayarUtama said…
Sekurang2nya ada kelonggaran :)
ZORA said…
zora da ade lesen kereta da pon..:)
MulutPayau said…
akak dah hampir 10 tahun bawak keta manual...tapi bbrpa thun lepas suami tukar semua keta pada auto...skrng kalau bawa manual..terkial2
nak amek lesen kete nanti. lepas spm lah. kui3
~ayusleeping~ said…
wah, senang la skrg bg sesape yg nk mek lesen..kadg2 kan org ssah nk bwk kete sbb gear manual...xpndai nk control...
nnti sume pakat pkai auto.,kesian kete manual..sedih2
Aretikz said…
bawa auto ka, manual ka, kalau xberani bawa pun, sma juga.. hehe..
Totie@Tomy said…
kalau saya pilih auto kot..tambah lagi duk kl ni...
Nens Collection said…
macam senang jek..
sesuai dengan saya yg x pandai kete ni..hehe;)
HeNRieTTa JoSe said…
Bestnye siap bleh pilih....dulu Rietta pkai kena dah la manual, xde power stereng, berat giler.....hand break pown ketat jerks....huhuhu....
Azlan Hasan said…
bagus gak langkah nie..tak tau laa tempat lain macam mana tapi kalau sekitar lembah klang nie 80% orang beli kereta automatik..hehe..x larat nak drive manual..hehehe

Regards,
-Strider-
CKB said…
walopun aku fail 3 kali est JPJ. tp aku yakin, better lah korg blaja manual jugak.
Anonymous said…
Assalam nak tnya kalau dah ade lesen L manual nak tukar ke auto boleh ke? Atau
Kene mule dr awal blk, mcm kene pi ceramah n ambil ujian komputer blk semula..

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing