Assalamualaikum...

Ada tak di antara korang semua yang tak pernah menangis? Kalau jawab ye, memang sah-sah le kome ni penipu besor. Haruslah pernah menangis, takkan le kecik-kecik dulu kome tak nangis kan. Baik sangat la kome kalau gitu gayenye tak penah nangis time jadi baby.

Apasal la air mata murah sangat ha? Tersentuh sikit je perasaan, da berkaca-kaca mata. Terdengar kisah sedih, da meluncur-luncur macam main ski tu pulak. Kena maki hamun or marah lagi la macam empangan pecah je meluru-luru keluar air mata.

Bila terlalu gembira pun keluar jugak air matanye... Adoi sensitif ye jiwa kamu? Asyik nak nangis je.

Menangis pun ada kebaikannya jugak sebab ianya mampu membersihkan mata disamping mengekalkan kelembapan mata. Ate kome ingat yang tak baguih  aje.

Buruk ke bila menangis? Tapi bagi aku sendiri seorang perempuan, menangis itu adalah satu kepuasan. Tak semua masalah kita boleh kongsi dengan orang, tak semua orang boleh faham kita. Dan tak setiap masa kita menangis sebab nak menagih perhatian, kebanyakan masa hanya untuk melegakan perasaan sendiri. Bila da nangis dapat rasa terlepas satu beban yang berat dalam hati. Pendek punyo cito...lega la haih rasanye.

Menangis sebab kekasih hati sesetengah orang akan cakap 'kau ni membazir air mata je. Simpan air mata tu gak'. Mungkin ada betulnya jugak, buat penat je nangis untuk orang yang tak hargai kita. Tapi kadang2 tu salah kita sendiri, kita yang lukakan perasaan orang. Tipulah kalau aku cakap tak pernah nangis sebab lelaki. Dalam hal ni terpulang kepada individu itu sendiri.

Menangis sebab kesusahan hidup. Dalam menangis tu pun perlu sedar sesusah mana pun kita, pasti ada orang lain yang lebih susah. Sila pandang ke bawah sama, jangan pandang ke depan dan ke atas semata-mata.

Menangis sebab berada dalam kesakitan. Rasanya kalau terseliuh ke apa ke mau menangis jugak kot sebab tak tahan menanggung kesakitan. Tapi bagi aku sakit di hati lebih membuatkan air mata mengalir berbanding sakit lain.

Menangis sebab takutkan pencipta kita adalah tangisan yang terbaik. Menginsafi segala yang telah terjadi dan menyesali perbuatan yang keji. Air mata bukanlah penghapus dosa, tapi ianya medium menginsafi diri dan membuka hati untuk berubah. Murah air mata denganNya memang tak rugi.

So kesimpulannya menangislah kalau tangisan tu boleh meredakan perasaan marah atau menghilangkan sedikit kesedihan kita. Tetapi harus diingat biarlah berpada-pada.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative