Kebaikan Menangis dan Sebab Menangis

Assalamualaikum...

Ada tak di antara korang semua yang tak pernah menangis? Kalau jawab ye, memang sah-sah le kome ni penipu besor. Haruslah pernah menangis, takkan le kecik-kecik dulu kome tak nangis kan. Baik sangat la kome kalau gitu gayenye tak penah nangis time jadi baby.

Apasal la air mata murah sangat ha? Tersentuh sikit je perasaan, da berkaca-kaca mata. Terdengar kisah sedih, da meluncur-luncur macam main ski tu pulak. Kena maki hamun or marah lagi la macam empangan pecah je meluru-luru keluar air mata.

Bila terlalu gembira pun keluar jugak air matanye... Adoi sensitif ye jiwa kamu? Asyik nak nangis je.

Menangis pun ada kebaikannya jugak sebab ianya mampu membersihkan mata disamping mengekalkan kelembapan mata. Ate kome ingat yang tak baguih  aje.

Buruk ke bila menangis? Tapi bagi aku sendiri seorang perempuan, menangis itu adalah satu kepuasan. Tak semua masalah kita boleh kongsi dengan orang, tak semua orang boleh faham kita. Dan tak setiap masa kita menangis sebab nak menagih perhatian, kebanyakan masa hanya untuk melegakan perasaan sendiri. Bila da nangis dapat rasa terlepas satu beban yang berat dalam hati. Pendek punyo cito...lega la haih rasanye.

Menangis sebab kekasih hati sesetengah orang akan cakap 'kau ni membazir air mata je. Simpan air mata tu gak'. Mungkin ada betulnya jugak, buat penat je nangis untuk orang yang tak hargai kita. Tapi kadang2 tu salah kita sendiri, kita yang lukakan perasaan orang. Tipulah kalau aku cakap tak pernah nangis sebab lelaki. Dalam hal ni terpulang kepada individu itu sendiri.

Menangis sebab kesusahan hidup. Dalam menangis tu pun perlu sedar sesusah mana pun kita, pasti ada orang lain yang lebih susah. Sila pandang ke bawah sama, jangan pandang ke depan dan ke atas semata-mata.

Menangis sebab berada dalam kesakitan. Rasanya kalau terseliuh ke apa ke mau menangis jugak kot sebab tak tahan menanggung kesakitan. Tapi bagi aku sakit di hati lebih membuatkan air mata mengalir berbanding sakit lain.

Menangis sebab takutkan pencipta kita adalah tangisan yang terbaik. Menginsafi segala yang telah terjadi dan menyesali perbuatan yang keji. Air mata bukanlah penghapus dosa, tapi ianya medium menginsafi diri dan membuka hati untuk berubah. Murah air mata denganNya memang tak rugi.

So kesimpulannya menangislah kalau tangisan tu boleh meredakan perasaan marah atau menghilangkan sedikit kesedihan kita. Tetapi harus diingat biarlah berpada-pada.

Comments

Onitsuka_hana said…
dah menagis dah semalam engok video kat entry hana tu.hehe dah membersihkan mata :)
[PCL] said…
Assalamualaikum, slm tghari minggu...
pcl mmg susah nk nanges, kalau trlampau sedih mgkn la kot..nak keluar air mata bila sangat2 mengatuk sbb menguap tak henti...tulah lelaki namanya.
yui slalu ngis..pastu tido..hihi
Juliet_iRa~" said…
ira br lepas menangis smlm..huuu
aqishah said…
suker nangis coz jiwa sensitif skit...
Koding said…
Ada kebaikan ke menangis...
Biasanya perasaan sedih yang tidak tertahan menyebab menangis ...
Azlan Hasan said…
ada yang kata lelaki susah menangis tapi sebenarnya lelaki juga menangis cuma ti nangis tu dorang sorok2 jer...hehehe

Regards,
-Strider-
Elih Japahar said…
Jarang menangis,tapi bila menangis mesti hal yg berat dan complicated..

Betul ke org jarang nangis ni KUAT? hehe..
cik susah nk mnangis kalo sedih..tp kalo geram n rasa nk marah,mmg cik nangis trus je..haha pelik x?x kot..hek3
saya kalau nangis tengah malam sebelum tidur. hehe. even kalau petang tu rasa sedih tapi tahan selagi mampu huhu..
Miss Nadya said…
nad kuat menangis..:)
anamizu kaito said…
cik ana kalo nanges,mase nk tido je..kalo time laen nti org nmpk,maluuuu >.< hehe







luv,
cik ana
Anak Ulu Cheka said…
kalau lelaki menangis
tandanya?
Bobo iMBobo said…
kekadang pelik gak tgk ppuan, bgun tdo pun boleh nangis hehe
Aretikz said…
nak nanes la ni.. huaaaaa ~

ok, dah bersih mata.. stiap kali bun pagi wat mcm ni bgus juga.. istinjak tahi mata.. eh? hehe..

yang penting, menangis biar bertempat.. kalau tidak, sia2lah tangisan bagi sesuatu yang tak bermakna..
Nurul ain said…
ain pun susah nak menangis... menangis pun kalau tengok drama/movie yang sedih2 -.-
Sue Unnie.. said…
sye salu pikir, kite xketawa stiap mase. kite jgk xnangis tiap mase. so time ketawa, ketawalah. time menangis, nangis spuas2 nyer... hehe..~~
C`ayob.com said…
waaaa....nak nagis lah......huhuhu
amranaiman said…
menangis kerana mensyukuri perasaan yg diberikan :)
EZAD AMIR said…
Menangis x dpt selesaikan mslh..
Tp dpt redakan ketegangan..
^_^
Anati Soki said…
menanges anat ade gak tp tak slalu. kalau dah tension sgt. mg nanges la. nk release tnsyen. kalau pendam.. asyik tahan je sebak ni. mmg boleh gila :)

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing