Tuesday, January 10

Amalan Duduk Menyilang Kaki Tidak Elok

Assalamualaikum...

Tengok gambar kat atas, duduk macam tu dipanggil apa selain istilah menyilang kaki? Kalau mak aku dia panggil duduk silang panggung. Ramai yang suka duduk macam tu walaupun orang tua-tua selalu dok tegur tak sopan dok macam tu, gaya orang kayalah dan macam-macam lagi.

Tak senonoh tu satu hal, daripada segi kesihatan pun tak elok sebenarnya duduk dengan kaki menyilang ni, di mana ianya akan mengurangkan peredaran darah ke kaki korang. Ye la duduk bersilang-silang ni kaki yang kat bawah akan terbeban dengan kaki lagi satu, memang tak balance dan kesan dia untuk jangka masa panjang kaki terbeban tu mungkin akan mengalami kesakitan saraf.

Jadi kalau tak nak terjejas kecantikan dan kesihatan kaki, silalah luruskan kaki setiap kali korang menyedari korang duduk menyilangkan kaki.

Cara yang terbaik untuk duduk adalah dengan meletakkan kedua-dua kaki bersama-sama pada lantai untuk mengimbangi berat badan.

Kalau korang rasa nak ubah kedudukan ketika duduk, daripada menyilangkan kaki, lebih elok gerakkan kedua-dua kaki bersama ke arah yang sama. Ataupun korang juga boleh menyilangkan kaki secara longgar di buku lali. Cara ni lebih elok untuk kurangkan segala kemungkinan yang tak elok.
*************
Kalau menghadiri temuduga duduk menyilang kaki macam ni, sah-sah akan di'fail'kan sebab tak sopan.

Semalam dah review kumpulan kedua untuk segmen jom tingkatkan ranking alexa. Tinggal lagi dua kumpulan. Slow-slow cari mood dan masa.

20 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

huhu,duk terkepit aje ni sis..hikhik.

Azlan Hasan said...

owh..yer ker??tak tau plak sebelum nie..tapi pompuan memang banyak suka duk sila panggung nie..hehehe

Regards,
-Strider-

Miss Nadya said...

betul tu dear..:)

p/s :: hehe..BCR ni dh lama wujud..:)

Ujie said...

mmg kurang beradab, lagi2 kalau pakai seluar atau kain yg akan tersingkap bila buat gitu.

dwaty said...

saya tak suka duduk menyilang kaki... tak kirala pakai seluar @ baju kurung... tapi saya suka goyang2kan kaki... hehehehe

Bui Junaidi said...

KALAU TAK SILAP KAK BUI PERNAH BUAT ENTRY PASAL BAHAYA DUDUK SILANG KAKI NI..TP MALASLAH KOREK2 ENTRY LAMA..HIHI

diana said...

sejak peha dah besaq ni tak dok dah macam tu.herhehehe

Elih Japahar said...

Biasa je duduk mcm ni kan, selalu jumpa..yg kangkang pun ada..kekeke..

Dah review ke? tp mcm tak muncul lah..entah kenapa tu

Dieya said...

sangat menyampah kalau dalam tren org duk cmni bila waktu peak org dtg n balik kerja..sungguh xsopan

G@D!z$ said...

nice entri

josrevalution said...

kebiasaan pmpn yg pakai skirt pndek la menyilang kaki tu kalo x nampak dalam tu..haha... pape pun jgn lah folo design tu ye.. untuk kebaikan n keshtan.. :)

Prettywrite said...

dok kat ofis memang dok silang panggung pun..tengah baca entry ni kaki tegedik2 terus luruskan kaki..terasa..ekeke..pasnih kena duduk sopan2 lah..hehe

Totie@Tomy said...

kalau check bp kat klinik doktor mesti suh duk menyilang kaki..nanti nak tegur ar doktor saya nak cakap yang ajaran dia ni tak sopan..hehehehhehehe

Izan Ishak said...

haruslah dok sopan2 lepas ni.... konon2 nak santai rupa2nya tak elok ye...

Juliet_iRa~" said...

oooh thankss akk..heee..btol gak kan boleh sekat aliran drh..hee

g interview confirm fail..heheee ;p

psss : heee yeke?tu sekali je la akk buat apam tu?heee..ira ni kalo rajin msk..mmg rajin..kalo x, xjuga..kekke..

Liza Razak said...

orang tua2 memang tak suka kalau duduk mcm tuh..patut laa..rupa2 nye x elok utk kesihatan.thanks for sharing !!

Picoz Shupalula. said...

oh thanks for the info :)

Papa PUSS said...

salam

alamak terus turunkan kaki hahaha

Mishter Izwän said...

good info, bru thu lah, thanks


feel free to visit me at speechless009.blogspot.com

ikaAki said...

hahahaah..selalu je buat..nmpk bgaya..hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...