Tips mengatasi Selesema, Sakit Tekak dan Demam

Assalamualaikum...

Sekarang ni kan musim hujan, jadinya memang senang la terkena sakit seperti demam, selesema, sakit tekak tu. Aku sendiri pun dah ada simptom sakit tekak dan selesema ni angkara asyik bersejuk dan terkena hujan je di luar sana.

Perit je tekak, hidung lak dah berair-air, kepala dah pening-pening lalat, badan dah suam-suam kuku.... Petanda boleh terkena demam kalau tak diambil langkah mencegah. Antara tips untuk mengatasi sakit tekak, selesema dan demam yang diamalkan sejak dulu dan menunjukkan perubahan positif ialah:

  • Bancuh secawan teh, kemudian masukkan sedikit serpihan kulit kayu manis ke dalam teh. Selain menyedapkan rasa teh, kulit kayu manis berfungsi untuk memanaskan badan kita. Jadi selesema dapat dihindarkan bila badan dah panas. Jangan letak banyak pulak ye kulit kayu manis tu.
  • Makan lebih banyak buah-buahan yang kaya dengan vitamin C seperti buah oren untuk menghindar terkena selesema. Aku tak gemar sangat buah oren, so sukalah gantikan dengan Scoot Emulsion perisa oren tu. Makan scoot bila rasa tak sihat je..huhuu teruk betol.
  • Beli 100 plus perisa original. Togok je sebotol besar tu seharian untuk menyejukkan badan dan menambah tenaga. Selalu kalau demam, insyaallah cepat je suhu badan normal balik. Kalau sakit tekak or sakit perut pun berkesan jugak 100 plus ni.
  • Bancuh air asam jawa, letaklah gula melaka or gula pasir sebagai penambah rasa. Amalkan minum untuk menyejukkan badan dan menghilangkan rasa perit kat tekak.
  • Rendam kembang semangkuk dan minum air tersebut untuk menyejukkan badan sekaligus mengelak daripada terkena demam.
  • Tambahan, lebihkan bawang putih dalam masakan sebab bawang putih mempunyai fungsi sebagai antibiotik.
  • Tambahan lagi, ni Ira yang tambahkan, terlupa benda paling basic-banyakkan minum air masak ye dan jagalah kebersihan mulut korang. Nanti banyak lak bakteria berumah tangga kat dalam mulut tu..Huhuu
Aku: Tu antara cara alami yang aku amalkan bila terkena sakit tekak, selesema or demam di peringkat permulaan. Tak suka dengan ubat doktor sebab ubat tu kan ada dadah. Selagi boleh elak amek ubat doktor, memang akan cuba mengelak. 

Comments

nurathirahkaman said…
tips berguna la akak..:) saya kalau selsema ka, demam ka sy biasa ja..jarang makan ubat..
cik golek...... said…
sama lah dgn kita,bila nak demam mesti sakit tekak.. -.-"
@nurathirahkaman
akak pun jarang makan ubat..kecuali betul2 terdesak je...hehee
@ cik golek......
tu la yg xtahan kalau demam+selesema+sakit tekak+batuk.
gtu ea..leh la try lau mai penyakit gtu..
Juliet_iRa~" said…
btol2...hee..ira pon jrg amik panadol..

1 lagi..kalo skt tekak, mkn n hisap strepsils..lepas tu ms gosok gg kan, gosok lidah sekali...minum air msk byk2...

lepas baik tu..better amalkan vitamin @ spirulina utk kuatkan antibodi..:)
Muna rahimah said…
Thanks for the good tips :)
hadoi..saket ke tuan pnyer blog ni?haha y 100plus tu mmg glamer sgt la kn..

btw,u r most welcome dear, to check mine here ^^

http://sizzlingsuzai.blogspot.com/2011/12/review-ombak-rindu-yg-best-giler.html
Arpiiz said…
hmm, boleh jugak digunakan tips2 ni..thanks ye..
@nuyui a.k.a miss YUI
usaha je yui..kalau kena gak tu lain kira la.hehee
@Juliet_iRa~"
strepsil xserasi dgn akak....tp betul kebersihan mulut kena jaga, penyakit bermula drpd mulut.

tertinggal petua minum air masak banyak2..heheh

supplement pn bgs nak kuatkan antibodi
@SizZLing SuZai_choi
tak sedap badan asyik terdedah dgn kesejukan je....haha..i will visit ur site back....:)
@Arpiiz
boleh try...apa salahnye....
diana said…
ada orang cakap kalau buat air asam jawa tu tak payah bubuh gula..
buat air asam dan tutup dia..
bila serdak2 asam tu turun bawah
baru minum yang atas tu..
ILA HonEyBuNNy said…
boleh ila amalkan neh..

minggu lepas benar2 sakit tekak..huwawawwa
Lia Irdelia said…
nice tips..
sememangnya mencegah lebih baik dari merawat.. :)
kajaharuna said…
baru je baik dari demam..

kalau enry ni di buat awal, mst dah boleh elak kan?? hehe :)
kajaharuna said…
baru baik dari demam, kalau entry ni buat awal, mst da boleh elak demam.. hehehe :)
YAYA AZURA said…
dlm banyak2 tips tu rasanya makan buah, minum 100+ n minum air dan jg kebersihan mulut je boleh buat..yg lain tak termampu buat la ..hihi..

thanks for the LIKE
YAYA AZURA said…
dlm banyak2 tips tu rasanya makan buah, minum 100+ n minum air dan jg kebersihan mulut je boleh buat..yg lain tak termampu buat la ..hihi..

thanks for the LIKE
Abg Stalker said…
cik aishah,klu terkena sakit cinta mcm mn eh? :P hahaha

p/s: thank tuk tips dia ats! ;)
Nens Collection said…
bagus tul tips ni..nt boleh aplikasikan ni..thanks aisha.;)
@Kancil 8349
sama2 manfaatkan...:)
@diana
betol gakkan....yg ori lagi bagus dan cepat kesannya....:)
@ILA HonEyBuNNy
haha...dah kurang cikit sakit tekak ni...rasa perit cikit2 je lagi...pasni amalkan..:)
@Lia Irdelia
lama xdengar peribahasa mencegah lbh baik dr merawat/mengubati...haha..
@kajaharuna
la terlambat buat tips la ni....
xpe kaja next time la ye...hehee lg pun kita ikhtiar je, kdg2 tak berkesan jugak kalau dah nak terkena demam tu...huhuu
@YAYA AZURA
buat yg termampu aje kak...hehee
sama2 kak..:)
@Abg Stalker
soklan cepumas ke ni?haha sakit cinta tiada ubat di entry ini...;p

p/s:welkem abg stalker..:)
@Nens Collection
sbg ikhtiar insyaallah boleh...sama2..:)
Amni Naeim said…
Saya ingin cadangkan 1 krim yg hanya perlu disapu di kawan hidung dan selsema akan lega dengan pantas... untuk info bole like page saya... https://www.facebook.com/VariousBrandOfProduct
sha my heart said…
yum, sedap pula petua di atas.
sha my heart said…
yum, sedap pula petua di atas.
Ietams said…
jalan jalan menggoogle tersinggah sini tengok petua ni..
tenkiu yer petua yg bagus
happycorner03@yahoo.com said…
Terima kasih atas petua2 yg diberikan.. Akan cuba, In Sha Allah..
blog-tips-kurus said…
Minum teh akan kerap p toilet..x larat ooo
kamal ruzz said…
Nice one! Boleh cuba lps ni..
kamal ruzz said…
Nice one! Boleh cuba lps ni...
rosman mohamed said…
suhu bawah 38 dr ckp x deman..cuma selsema.

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing