Tuesday, December 6

Bolehkah Arnab Mandi?

Assalamualaikum...

Tersenyum-senyum bila baca keyword yang disearch oleh orang. Bolehkah arnab mandi? Ha sape nak jawab ni? Arnab boleh mandi ke idak sebenarnya.

Adik-adik sekalian arnab memang la tak mandi, sama macam meow2 jugak la, kita tuan dia lah yang akan tolong bagi mandi kalau arnab tu dah busuk or kotor.

Tapi jaga-jaga kuku arnab panjang woo, gigi dia pun tajam. Silap haribulan putus pulak jari kena gigit dengan rabbit. Kang tak pasal-pasal masuk paper muka depan lak dah.

Lagi satu kalau anak-anak rabbit yang masih kecil tu tak payah la nak mandikan diaorang, nanti mati kesejukan diaorang. Yang besar-besar tu pun kalau takde keperluan tak payah la susah-susah payah nak tolong mandikan diaorang. Kecuali diaorang dah kotor dan busuk gila.

Dah mandikan tu tolonglah keringkan diaorang sekali, diaorang ni bukan macam kucing kaki menjilat, cepat je kering bulu. So laplah dengan kain yang meresap air seperti tuala korang tu.

Tapi arnab import mungkin lebih sensitif, so jumpa la doktor haiwan untuk dapatkan jawapan, kang tak pasal2 mati kesejukan lak.

Aku: Moga terjawab persoalan adik-adik sekalian ye.*_*

29 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

oh..takde pengalaman mndikan rbbit..kucing bykla..hehe..

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@nuyui a.k.a miss YUI
hahaa..mmg selalu mandikan kucen aje...;p

Laylihamid.blogspot.com said...

arnab tak mandipun comeyyy....

ILA HonEyBuNNy said...

ok kak....

saya dah faham..nak mandikan arnab la..lallalal..ehheheh

Kancil 8349 said...

hehehe...bestnya...dulu ada arnab kat rumah bapa Kancil...tapi anak2 kancil suka tarik telinga dia...

Nens Collection said...

aisha dh jd doktor rabit ni..hehe
akak x pernah bela rabbit walopon suka sgt..kucing je bela..hehe

haney said...

best nye ade rabbit!

Kunang-Kunang said...

Saya tak pernah mandikan kucing apa lagi arnab, Lagi pun kucing yang ziarah kat rumah tu semua bermusafir singgah bila nampak makanan jer

Juliet_iRa~" said...

hehe..xpnh mandikan binatang..

takut..;p

Dieya said...

dulu arnab aku ada, tp busuk xpernah mandikan pon hiihihi

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

ada org boleh makan arnam .. akak belum tgamak nak makan arnab yg comel ne

♥e'in♥ said...

untungnye arnab nie ade tuan mcm nie.. hehehe..

kajaharuna said...

agak2 macam mana la rupa arnab kalau dia mandi?? comel tak??

MulutPayau said...

akak suka tgk arnab...comel..tapi tak pernah pelihara arnab...

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Laylihamid.blogspot.com
bila kotor dia jadi comot lak.heheh

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@ILA HonEyBuNNy
uiks....ila ke search keyword tu...haha

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Kancil 8349
abeh la telinga dia....bertambah panjang la...hehee.tp rajin tarik telinga dia, nanti telinga dia patah(jath) mcm arnab saya...

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Nens Collection
dulu2 sekandang arnab keluarga saya bela.seronok sgt...:) be;a kucing pun best..hehee

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@haney
belalah..hehee

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Kunang-Kunang
wah bagus2 bagi kucing2 musafir makan....ziarah menziarahi mencari rezeki...:)

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Juliet_iRa~"
potensi dicakar tu tinggi gak kalau xberhati2 mandi binatang ni...mmg ptt tkt..;p

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@Dieya
tu baru bau arnab natural...hehee

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@BABY(MAMA AMANA&ARIEF)
sama la kak...tak sampai ati saya...

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@♥e'in♥
sapelah yg rajin sgt tu kan...untung2...huhuu

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@kajaharuna
kalau bertuah blh dengar suara dia menjerit...haha.bukan senang nak dengar suara arnab.rupa dia,, mengecut...haha

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@MulutPayau
mmg comel terutama yg masih kecik tu...dah besr kurang ckit kecomelan dia.huhuu

Lia Irdelia said...

dulu saya bela arnab jugak...

tapi x der pun mandikan..
coz bukannya kotor pun..
sy peluk2, ok jer..

hehhe..

Aishah Jahirah(cik aisha) said...

@ Lia Irdeli
hehee...dia kotor kalau lepas kt luar je ataupun kandang dia yg kotor...

Totie@Tomy said...

dulu saya ada bela arnab tp tak pernah mandikan..hehe ayah saya buat kandang khas untuk arnab ni,..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...