Assalamualaikum....

Korang kalau isi minyak kereta isi penuh ataupun over penuh ataupun tak penuh? Penuh maksudnya bila picu pam tu automatik stop. Over penuh bila picu dah stop tapi still tekan sikit2 sampai betul2 penuh. Aku over penuh tak pernah buat sendiri, pam attendant yang tolong buatkan. Dulu kakak aku over load tekan picu pam sampai melimpah minyak, trauma jugak la kelam kabut cari air nak cuci kesan minyak.

Ada pendapat yang kata isi over full tak elok, ada yang cakap elok. Mana satu nak follow tak tahu la. Tapi dari pengamatan aku, bila isi over load meter minyak macam lambat sikit nak deteck dan naik selepas isi tu. Mungkin dia pening kot nak membaca bahawa minyak penuh, terlampau penuh. Tapi kalau ngam2 penuh tu, cepat je dia deteck dan naik. Tapi cepatlah jugak minyak turun dan habis, tu yang tak syok.

Untuk yang pemalas macam kakak aku tu, memang suka la isi over penuh supaya tak perlu ke station minyak selalu. Kalau viva kakak aku tu, lepas auto picu pam stop, boleh la sumbat dalam RM4-6 lagi ke lebih. Dulu aku selalu marah pam attendant bila dia nak over isi sebab takut ada effect overload, tapi sekarang lantaklah.

Dulu sebelum harga minyak naik, kalau lampu dah kelip2 tu, isi RM50 pun boleh melimpah tangki (pengalaman overload minyak kat Petronas dulu). Tapi sekarang, jangan haraplah nak penuh tangki kalau RM50 tinggal 1 bar pun.

So apa pendapat korang berkenaan isi over penuh ada effect ke tak sebenarnya.

Aku: Haha lantaklah effect ke tak effect bukan kereta aku pun (gaya kejahatan terserlah). Erm.... Kurang merayap ke blog orang, agak sibuk.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative