Assalamualaikum....

Ada antara kawan-kawan yang dalam dilema untuk memilih GSTT ataupun kerjaya yang sedang mereka lakukan sekarang. Di kalangan mereka ada yang berminat untuk menjadi seorang guru setelah bertahun-tahun mengajar sebagai guru sandaran tidak terlatih (GSTT).

Tetapi sejak tahun 2011, tahun ni la GSTT ada yang tidak dipanggil semula untuk mengajar ataupun lambat dipanggil mengajar. Dalam tempoh tersebut ada yang berjaya mendapatkan  pekerjaan lain sehingga berstatus tetap dan gaji yang agak lumayan.

Tetapi beberapa bulan lepas pihak kementerian pendidikan mengeluarkan kenyataan bahawa GSTT akan diserap secara berperingkat dan surat panggilan dikeluarkan kepada yang layak. Tetapi yang menjadi dilemanya walaupun kemungkinan diserap tu 50-50 aje.

Kalau dilepaskan peluang mungkin takkan dapat peluang yang sama dan mungkin akan menyesal bila tengok ada yang diserap. Tetapi bila terima tawaran GSTT CFR, tiba-tiba takde peruntukan untuk serap, menyesal jugak sebab melepaskan jawatan yang disandang sekarang. Dilema betul tu.

Aku harap mereka berfikir dan membuat keputusan yang terbaik untuk masa depan. Memang sukar nak memilih sebenarnya tetapi pilihan harus dibuat, cuma ke depan hari tak boleh menyesal dengan keputusan tersebut. Tenangkan hati, buat istikharah dan dapatkan nasihat daripada mereka yang lebih berpengalaman.

Aku: Membuat pilihan boleh menjadi senang. Tetapi kesan pilihan itu mungkin menyukarkan.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative