Assalamualaikum....

Sekarang ni macam-macam kes yang menggugat keamanan hidup kita. Kes ragut la, samun la, bunuh orang la, buang bayi la dan macam-macam lagi kes yang lain. Nak salahkan penjenayah, memang sah-sah dia tu penjenayah dan bersalah. Kadang-kadang diri sendiri yang menyebabkan diri menjadi mangsa jenayah.

Mana taknya, pakai gelang tangan sampai ke siku. Rantai pulak bergayut-gayut kat leher tu. Dengan gelang kaki lagi. Mahu tak geram penjenayah tengok. Yang haru pulak tu rupa2nya barang-barang kemas tu bukan emas tulen pun, saja je nak menunjuk-nunjuk sekadar aksesori aje.

Tu kat diri sendiri, ada ibu bapa yang ada anak perempuan tu, kecik2 lagi dah dipakaikan segala barang kemas. Kadang2 lengkap satu set. Kalau nak pakaikan anak-anak dengan barang kemas boleh, tapi pastikan anak anda bersama anda 24jam. Kalau tak, ada je la nanti insan yang mengambil kesempatan ke atas budak2 tu dengan mengambil barang2 kemas yang dipakai.

Dah hilang mulalah gelabah, cakap orang tu inilah, itulah. Padahal salah sendiri jugak, kenapa nak pakaikan barang kemas kat anak-anak yang masih kecil? Kenapa tinggalkan anak-anak yang masih kecil tanpa pengawasan orang dewasa yang dipercayai? Sedar sikit manusia ni bukan semua boleh dipercayai dan berniat baik.

So aku rasa budak kecil tak perlulah memakai barang kemas. Bukan budak kecil, orang dewasa pun berpada-padalah bila memakai barang kemas yang terdiri daripada emas tu ataupun nampak macam emas.

Aku: Buat masa sekarang tak berminat sangat dengan barang-barang kemas daripada emas.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative