Tak puas hati dengan cikgu?

Assalamualaikum....


Aku percaya ramai di kalangan sahabat blogger merupakan seorang cikgu ataupun bakal bergelar cikgu. Tak pun mesti ada dalam family seorang cikgu. Ataupun bekas seorang cikgu mungkin.

Kawan2 aku sendiri pun ramai yang menjadi seorang cikgu. Ada yang masih menuntut di institut perguruan, ada yang dah mengajar, ada yang masih menjadi GSTT biasa, ada yang sedang ikut GSTT KDC, ada yang menunggu intebiu untuk tetap jawatan dan ada yang masih menunggu posting pun ada.

Kebelakangan ni ramai yang seakan2 mempertikaikan kerjaya cikgu sebagai kerjaya yang mudah berbanding kerjaya lain. Sehingga ada cadangan supaya waktu bekerja cikgu seharusnya sama dengan waktu bekerja kakitangan kerajaan yang lain iaitu cukup 8jam bekerja.

Wah bab ni tak boleh komen lebih2 nanti ada yang terasa. Apapun kerjaya sebagai seorang cikgu sekarang ni dah tak sama macam dulu (mengikut kata kawan2 yang bergelar cikgu). Kalau dilihat pun memang sukar sebab zaman sekarang, cikgu terpukul cikit pun mak bapak budak tu dah report polis. Yang lebih dasyat ada yang sanggup pukul atau tumbuk cikgu sendiri. Macam high risk je pulak dah kerjaya sebagai cikgu ni.

Dari segi lain memang untung jadi cikgu ni, terutama kalau cikgu tetap. Kalau ikut bajet 2012 pun sebahagian besar peruntukan pendidikan adalah berkaitan dengan cikgu. Kalau cikgu GSTT pun setahu aku sejak dulu, setiap tahun ada peningkatan gaji berbanding pekerja berstatus kontrak di jabatan lain.

Dan sekarang ni kemungkinan GSTT diserap pun amat tinggi. Bertuah la sape yang pernah jadi GSTT 2 tahun ke atas tu, nama tersenarai untuk masuk maktab semula amek diploma pendidikan. Ni seorang kawan bagitahu nama dia tersenarai walaupun tak pasti tapi sekurang2nya ada harapan.

Eh macam jeles je pulak dengan cikgu2 ni kan. Patutlah ramai yang tak puas ati. Tak puas ati camne pun itu adalah rezeki mereka yang bergelar cikgu. So jadilah cikgu.. Heheh..

Patut diakui tak semua cikgu tu baik, dalam seratus tu ada la sorang dua yang buat onar. Yang buat onar tu la yang merosakkan nama baik profesion perguruan. Bak kata pepatah "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga". Kita pun tak boleh nilaikan semua cikgu berdasarkan seorang cikgu yang bermasalah.

Macam cikgu Sejarah aku dulu, aku berani cakap aku lulus Sejarah masa SPM dengan usaha aku sendiri. Dia masuk kelas mengajar lebih kurang je, kiranya tak ngaja pun takpe la sebab sama je. Asyik melalut ke lain je masa ngaja. Dan pengakuan jujur dia sendiri, dia terpaksa jadi cikgu sebab krisis ekonomi tahun 1998 tu menyebabkan dia sukar dapat kerja lain. Dah la tu dia suka2 ati tampar student dia tanpa sebab yang kukuh. Aku memang hangin dengan cikgu tu. Tu la sorang cikgu paling teruk aku pernah jumpa. Cikgu yang lain memang oke aje.

Cikgu2 kat luar sana jangan la cepat terasa dan melatah ye. Tugas kalian amat mulia, hanya Allah SWT yang boleh menilai keikhlasan kalian. Pedulikan pandangan songsang orang terhadap anda dan jalankan tanggungjawab anda seperti biasa seihklas hati.

Ya cikgu pun manusia biasa dan ada perasaan. Kita semua pun manusia biasa dan tak sempurna. Tak de sudahnya bila berbalah dan saling terasa mengenai isu ni. Korang pulak rasa camne?

Aku: Meminjam kata2 mak aku, takde kerja yang mudah kat dunia ni. Nak makan pun kena suap, kunyah dan telan. Ye lakan setiap kerjaya tu ada cabarannya sendiri, tahap penerimaan individu terhadap cabaran tu yang berbeza2. Ada yang rasa senang, ada yang rasa sukar dan rasa tak boleh terima pun ada.

Comments

Miss Sunshine said…
Hmm, memang susah sebenarnya jadi cikgu ni... nak me'manusia'kan manusia, memang bukan satu tanggungajawab yang dipandang remeh..

walaupun kerjaya guru ni nampak mudah, tapi guru masih terikat dengan akta, pekeliling, prosedur dan sbg...
contohnya, kalau isteri duduk jauh2 dari suami, bukan senang nak mintak transfer, tak boleh resign suka2 hati je...

betullah cakap mak awak tu.. memang takde kerja mudah kat dunia ni..

tapi kadang2 fed up dengan perangai student yang tak reti nak hormat cikgu ni.. kanak2 zaman sekarang dah lain kan...
Nens Collection said…
hehe..betul cakap mak aisha tu..tp cikgu skang xde kuasa dh nk tegur anak2 murid..mak ayah akak dulu slalu pesan kat cikgu.." cikgu bedal( pukul) la anak saya kalu degil,sy bg kebenaran..tp jgn patah riuk sudah lah" smpai skang akak igt kata2 tu...skang kalu cikgu cubit skit masuk paper..ntahhla..blom kene anak kita,kita xth..tp jgn la buat smpai nyeksa budak2..huhu
cik aisha said…
@Miss Sunshine
tanggungjawb yg berat sebenarnya ckgu ni...nak mencorak ank2 harapan negara,bakal2 pewaris negara.tu la ramai kwn2 yg berjauhan dgn suami walaupun suami isteri cikgu,miss sunshine pun cikgu lg la memahami keadaan sebenar..:)
budak2 skang mmg terlalu advance sampai xterkawal kdg2 2...apapun cikgu tu kerjaya yg mulia..:)
cik aisha said…
@ Nens Collection
betol sangat2 tu....saya dulu setakat kena cubit,kena pukul dengan pembaris panjang kt tgn sampai merah tu perkara biasa la.lg pun tu nak mengaja kita spya xbuat benda slh yg sama dah.tp skang jentik sikit pun dah ke balai polis.dunia dah berubah kot..huhuu
~MISS LEAYA~ said…
menjadi cikgu pada ms sekarg lagi mencabar n berat tugasnya. wlpn nmpak cam mudah ajer keja cikgu tapi tekanan n bebanan agak berat..

jadi setuju juga yg dlm dunia ni xder keja yg senang...:)
~MISS LEAYA~ said…
menjadi cikgu pada ms sekarg lagi mencabar n berat tugasnya. wlpn nmpak cam mudah ajer keja cikgu tapi tekanan n bebanan agak berat..

jadi setuju juga yg dlm dunia ni xder keja yg senang...:)
cik aisha said…
@~MISS LEAYA~
kerja apapun semua ada cbran kerja memasing...:p zaman dah berubah tugas ckgu pn mkin berat la..hehee.xde keje yg senang..
cikji said…
yuhuuu cik aisha.

cita2 cikji dr dulu mmg nk jd cikgu namun tidak kesampaian.
cik aisha said…
@cikji
yuhuu cikji...muncul pun cikji kita ni
ala xpe jadi cikgu utk ank2 sendiri nti udah le...hehe
Anonymous said…
Nak citer kisah aku masa aku menuntut ijazah pendidikan di UPSI tahun 2001 dulu..aku masuk kursus tu sebab aku dilelong utk kursus yg aku tak mintak..aku dak matrik sains hayat mmg dlm list pemohonan aku tak letak pun kursus ijazah pendidikan sains tu bukan jer kat UPSI tp mana2 U sekalipun sbb tak minat nak jadi cikgu..tp apernya malang nasib aku sbb aku dpt tawaran yg aku tak minat tp aku pergi la gak kat sana..bertahan cuma utk 2 sem jer.sbb tak minat aku tak tahan dgn belajar kursus pendidikan ni..aku berenti tp buat diploma jer kat UiTM dlm bidang sains..aku setuju dgn ko pasal ramai org masuk kursus pendidikan sbb die nak perkerjaan yg bergaji agak besar jugak la..masa kat UPSI dulu aku kira antara paling muda la sbb aku melalui matrik, ramai yg masuk belajar kat sana drp stpm, diploma..yg diploma ni siap dah kerja dh kat mcm2 kompeni..hampir semua yg masuk kursus perguruan ni mengaku yg masuk ke UPSI semata2 sbb nak kerja dan ader sbb dah lama sgt menganggur..tp arini ni aku rasa untung sapa2 yg jadi cikgu..even cikgu maktab sekalipun sbb ader gak program pesiswazahan utk cikgu maktab..mana ader kat penjawat awam lain program camtu,,kalo cikgu siswazah lak mcm2 insentif dpt kat diorg..jeles gak aku tp mengenangkan dulu aku pun ada gak peluang tu tp aku tak amek sbb aku hanya pikir minat jer time tu..tgk sekarang ni aku hanya jadi penolong pegawai sains jer gred C29..jawatan kecik dgn gaji kecik berganda2 lg kecik dr jadi cikgu yg gred DG41..tp apa leh buat..segan jugak idup ni walaupun aku bekas pelajar SBP..spm aliranb sains tulen pangkat 1 (8 aggregat), ex matrik hayat- diploma just gred 29, dan nasib aku lg menyedihkan drp kawan kampung aku yg drp sekolah bisa, spm aliran sastera pangkat 2 (28 aggregat), stpm sastera 4 prinsipal-usm ijazah pendidikan sastera jad cikgu siswazah gred 41 dah skrg ni..iktibar jg memandang rendah kat kawan2 kelas2 belakang sedangkan nasib dia mungkin lg baik dp kau..seperti aku dulu..huhuhu..sedih kenang balik naib aku ni
Myra Shafikah said…
Xpe,msa yg dah blalu xleh undur smula,n lam kes ni kta kne pcye allah knows best..sy dlu pun xnak jd ckgu tp betol berkat nasehat mak lame2 minat dtg gak..cume yg ramei org xpuas hti ble letak mentaliti zaman dlu2..ckgu dulu meybi buleh blek awal tp ada kwn senior sy ckp stat thun 2006 ckgu dah mula blek lmbt sb keje byk ngat..mlm lg kalu ada kelas tmbhn..xkire lg tme cti skolah pun memang kne keje gak kalu btgs..mcm2 kne alert..bkn nk bnding ngan mane2 keje tp hargailah stiap pkerjaan ada ksukaranye..doakanlah ckgu2 anda smuge ngan ilmu nye dlu mjadikan hdup kte lebeh bjaye lg insyaallah

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing