Assalamualaikum....

Pagi2 hari menjenguk blog yang dah tertinggal. Ni jadi blogger bermusim semula ke. Oke la ni nak sambung bercerita pasal insurans.

Aku punya la takut kena tipu dengan ejen insurans tu sebab aku ni zero knowledge pasal insurans kereta ni. Aku takde kereta dan kereta yang aku uruskan insurans tu kereta kakak aku yang diguna bersama. Kira jadi harta bersamalah sebabnya aku second driver.

Sebelum release payment kat ejen tu, sempatlah survey kat ejen insurans tempat lain harga semasa insurans sekarang. Daripada jawaban mereka dapatlah disimpulkan bahawa harga insurans memang sedang naik secara berperingkat.

Dan cadangan daripada ejen insurans lain tu kalau nak murah bertukar la kepada etika sebab tahun ni etika tak naik harga lagi. Insurans lain tak sure le pulak. Tak de masa nak gi survey sebab yang jumpa takaful je. Dan tahun lepas pun kebetulan memang buat dengan Takaful Ikhlas. Menurut ejen tu lagi kenaikanTakaful Ikhlas mencecah sehingga 30% terutama kalau NCD tak cecah 55% lagi.

What the fuN tahun lepas bayar insurans RM916 tapi tahun ni RM1000. Tahun depan ntah berapa pulak dah, kalau tiap2 tahun naik memang tercekik la pemilik2 kenderaan nak membayar. Nak tak nak bayar je lah dengan niat, kau tipu aku kau berdosa (berat hati nak bagi duit banyak kat orang).

Aku cuma bank in duit, urusan next nak dapatkan road tax abang ipar aku yang uruskan dengan ejen. Ejen tu kiranya dia memang kenal, kalau sengaja nak cari pasal fikir2 balik memang tak logik pulak sebab memang dah kenal nak lari manakan (apapun manusia mana boleh percayakan). Betol la tu kot harga dah naik (nak sedapkan hati).

Kenaikan insurans pun menjadi beban kepada rakyat. Rasanya  masa bulan dua dulu baru cadangan untuk menaikkan premium insurans untuk tahun 2012 (aku baru terperasan sekarang). Tapi sekarang baru 2011 bila masa dah lulus yek. Konpius den yang tak mengikuti perkembangan semasa ni.

Psttt....moh naik kereta lembu la, tak payah bayar insurans. Tapi mesti lambat tiba ke destinasi.. Just kidding..:)


**bulan ni kakakku sengkek....apa nak dikata.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative