Assalamualaikum...

Blog asyik ditinggal-tinggal je sejak puasa ni ye. Bukannya apa dok bz buat benda lain tu sampai teralpa sebentar aku ada blog rupanya. Huhuu.

Hari ni dah 4 hari berpuasa. Menu berbuka dan bersahur biasa2 aje, yang penting tak membazir. Tak berkesempatan lagi berkunjung ke bazar Ramadhan yang terdekat, padahal tak de la jauh mana pun kot. Tapi bagus jugak save bajet dan mengelakkan pembaziran dari berlaku.

Ye la kalau pegi bazar Ramadhan tu mahu terjojol mata tengok semua jenis makanan ada. Tinggal nak pilih yang mana berkenan dengan selera je. Dibuatkan nafsu kuda semua benda mengidam nak makan, melayang RM beli makanan berjenis2. Pastu nanti time berbuka puasa mulalah menyesal beli macam2 sebab tak dapat nak habiskan pun. Nafsu tamak haloba punya pasal dah membazir.

Kalau boleh dielakkan, silalah jangan terjerumus dengan pembaziran makanan ni. Biar berpada-pada makan tu. Mentang2 senang dapat makanan dan mampu beli, janganlah semua jenis makanan pun nak try serentak. Tak terlaratnye nak habiskan. Kalau larat pun mau sengkak perut/seeh/sooh pada akhirnya nanti. Mula la terkejang menyandar lagak ular sawa kekenyangan.

Nak solat magrib pun dah tak daya nak berdiri apatah la nak pegi tarawih. Sudahnya makanan yang terlebih tu basi dan akhirnya ke tong sampah jugak. Sayangnya la... Bagi kita kat negara yang banyak makanan ni memang tak terasa apa. Tapi cuba renung2kan dan amek ikhtibar dari negara yang tak ada makanan macam kat Somalia tu. Sedih tengok diaorang makan pun bercatu, ikat perut je selalu sebab dah kategori kebuluran.

Sempena bulan yang mulia ni marilah kita sama2 mengelakkan dari melakukan pembaziran. Tak kira la pembaziran apapun bukan makanan je. Pembaziran air, elektrik dan yang sama waktu dengannya. Tak rugi pun bahkan kita juga untung dan lebih berkat tak membazir ni. Agama Islam sendiri melarang penganutnya melakukan pembaziran. Wasatiah sajalah dalam setiap apa yang dibuat dalam kehidupan dan tidak perlulah membazir.

Kita mampu membasmi pembaziran, Insyaallah. Selamat berpuasa semua.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative