Kelebihan bangun sahur

Assalamualaikum....

Selamat berpuasa untuk semua yang beragama Islam. Sahur tak pagi tadi?

Sebenarnya aku terlepas untuk bersahur sebab tido mati. Masing2 tak sihat, kesan ubat kot nyenyak je tido. Pukul 6 pagi terjaga tu pun sebab ada col masuk. Adoyai nasib baik dah pulun minum air sebelum tido semalam.

Kurang cikit la energy sebab tak sahur, tapi puasa tetap puasa beb.

Penting ke sahur tu? Sahur bukanlah perkara yang diwajibkan tetapi perkara yang disunatkan kerana ada hikmah dan keberkatannya dengan makan sahur. Berkat disini bermaksud Allah merahmati orang-orang yang makan sahur dan malaikat juga turut mendoakannya. Bukan senang tu senang2 je didoakan.

Sahur juga membezakan puasa penganut agama lain dengan puasa muslimin kerana penganut agama lain tidak bersahur untuk berpuasa. Berbanding agama Islam, amat digalakkan untuk bersahur walaupun tidak wajib.

Sebaik-baik makanan bersahur untuk orang mukmin ialah kurma. Bukan masa berbuka puasa je makan kurma, masa bersahur pun elok makan kurma. Seperti yang diketahui kurma memang makanan terbaik kerana kandungan gizi dan protein yang terkandung dalam kurma amat baik untuk tubuh manusia.

Kalau tak sempat masak tu, minum seteguk air pun dah okey masa sahur. Tapi amat digalakkan mengambil makanan secukupnya iaitu tidak terlalu banyak dan tidak pula terlalu sedikit untuk mengekalkan kecergasan dan tahap kesihatan yang baik ketika berpuasa.

Kelebihan bersahur yang lain, solat subuh memang tak terlepas kecuali la lepas makan tu tido semula. Tak sempat hadam makanan takkan tido semula kot (padahal kecik2 dulu selalu je buat).

Next sahur moga tidak terlepas lagi seperti pagi tadi.

Rujukan: http://ii.islam.gov.my

Comments

nseb kuat kan utk berpose..

udah besor..heheh..
Dieya said…
Selamat berpuasa Sya..
ILA HonEyBuNNy said…
banyak kelebihan sahur kan...;-)

alhamdulillah..ila xterlepas g sahur..ehheh
time bersahur, adik beradik aku mesti makan bertambah... mengantuk mmg laa tapi perut kena bagi makan jugak... huhu...
dwaty said…
apa terlepas sahur????

meh baca entri aku hari ni.... tips kejutkan org bangun sahur...
amni azmira said…
sahur amat wajib bgi saya..hee ^^
Cik Bell said…
dulu selalu tinggal sahur.dulu la..skang dah makin baik dan berdisplin.ehem3.hahah
Cik Bell said…
dulu selalu tinggal sahur.dulu la..skang dah makin baik dan berdisplin.ehem3.hahah
ILA HonEyBuNNy said…
hari2 ila nak sahur sepanjang ramdhan neh..hehe
Mohd Izzar said…
setuju dgn cik aisha..hehe..
sahur tu kan sunnah nabi..^^
damha said…
banyak fazilat yg terkandung dlm sahur tu....sama2lah kita amalkan kerna banyak keberkatannya...
hahaaa . masa Tia kecik2 dulu lepas sahur teruih tido balik :D
ZORA said…
selamat bsahur..:P
amranaiman said…
huhu.. sahur2 bangun2 :D
Nens Collection said…
bangun sahur penting tu...
mi2omar said…
salam ramadhan,
selalu bgn sahur mkn kurma je sb x selera.
Rabiatul Khadijah said…
Banyak juga kelebihan bersahur ..

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing