Jenayah semakin berleluasa

Assalamualaikum...

Tadi tengok berita macam2 kes sekarang ni. Bapak cederakan anaklah. Anak cederakan bapalah. Bapa bunuh anaklah. Anak bunuh bapalah. Sekarang ni nyawa tu macam dah tak penting je.

Mencederakan atau menyebabkan kematian orang paling dekat dengan diri sendiri tu macam perkara biasa je. Bagi aku tu bukan perkara biasa dan mungkin pihak tertentu wajar menjalankan research kenapa perkara sebegitu menjadi2 kat Malaysia ni semenjak dua menjak ni. Dah macam trend je jenayah berlaku, tapi yang tak syoknye trend tak sihat.

Orang normal sanggup ke cederakan orang tersayang? Macam kes yang bapa kelar leher salah sorang anak twins dia tu, polis dah sahkan si bapa positif dadah. Mungkin dia tengah khayal @ lalok sampai anak sendiri iaitu darah daging sendiri sanggup dicederakan. Mujurlah tidak sampai melibatkan kematian. Dan itu menunjukkan contoh yang tidak elok kepada anak2 yang kesannya mungkin trauma.

Ramai penduduk Malaysia ni sakit jiwa kot sampai sanggup buat perkara yang melanggar undang2 dan agama. Tahun ni keadaan ekonomi negara tak stabil sebenarnya (korang perasan ke?). Tapi ramai yang tak perasan kot. Mungkinkah itu puncanya?

Banyak lagi punca2 lain termasuklah  faktor dalaman diri sendiri. Bila didesak atau terdesak oleh faktor2 luaran yang lain seperti stress di tempat kerja, perbalahan dengan isteri@suami, kewangan yang tidak stabil, ianya mencetus satu revolusi yang sangat dasyat dan syaitan bersorak tanda berjaya mengkucar kacirkan anak2 Adam.

Nauzubillah min zalik... mintalah dijauhkan semua ni dari diri sendiri, keluarga serta rakan2.

Comments

Abang Stalker said…
ble berkurgnya iman,ditambah pula perbuatan sia2,maka hilang la pedoman.terhasilnya kes2 yg x masuk diakal mcm ni.
Mohd Izzar said…
oh, man..
tak dapat nk tgk berita..sbb g terawih kn..hoho..
Nens Collection said…
subhanallah..doa2 supaya kite sentiasa berada dlm kewarasan..aminn
betul tu sis..saya tengok tv malam tadi, terus saya terpacak depan tv tu..tengok bapa nyaris kelar anak..siap ada kesan..sian budak tu..sanggup bapa tu..nauzubillah..(-_-)..
pena rozie said…
Sekarang memang betul banyak sungguh jenayah...
akoo pae said…
huu...mintak djaohkan..
isk2 plik dorg ni..takde pasaan ke
kekejaman skang ni kat memana pn ada .. kna sntiasa brhati2
mmg bahaya zaman skang ni...
amni azmira said…
tu la kan..mcam2 la zaman skrg nih..takot jgak mndengarnya..
syiela said…
kehidupan yg makin mencabar menyebabkan manusia semakin hilang pedoman...
sifu im said…
ni dadah la punye pasal
MulutPayau said…
macam2 yg berlaku skrang ni...jenayah smkin berleluasa...sanggup lakukan apa shja..
RuSyDi said…
byk sakit mental rasa nyer...
C'Jai said…
Pentingnya didikan dan pengetahuan agama sebagai benteng diri dr anasir2 yg tak dikehendaki..

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing