Assalamualaikum...

Lamanya rasa tak online blog. Asyik sibuk dengan benda lain sampai tak sempat nak berblog. Tak sempat nak mengemaskini apa yang patut pun. Blog pun berpuasa entry jadinye...:)

Alhamdulillah...petang tadi masa singgah Mydin dah langsai satu hutang iaitu menunaikan zakat. Ada kaunter zakat kat depan Mydin tu, jadi memang memudahkan. Sebelum cuci mata, cuci hati dengan berzakat dulu (cuci hati?). Tunaikan siap-siap sebab benda baik tak perlulah ditangguhkan, tak gitu. Tapi bukan aku yang baya la. Tukang tengok je.

Sebelum ni mak aku yang bayakan dan kadang2 abang aku nombor dua bayakan dan kadang2 abang ipar aku yang bayakan untuk kami semua (bertiga). Tapi sejak dua tahun ni kakak yang atas aku ni amek alih bayarkan untuk diri dia, mak dan aku.

Sesungguhnya seseorang yang enggan menunaikan Zakat Fitrah dengan sengaja, maka mereka sebenarnya berdosa besar. Bahkan mereka masih tetap dituntut menunaikannya walaupun mereka terpaksa menunaikannya di penghujung hayatnya. Ini kerana mereka telah dianggap berhutang dengan Allah SWT dan sesungguhnya hutang terhadap Allah adalah lebih utama untuk diselesaikan. Dikhuatiri orang yang meninggal dunia sebelum sempat menyelesaikan zakat fitrahnya maka Allah SWT akan memberikan azab yang keras kepada mereka.
Zakat Fitrah juga adalah lambang dan bukti seorang hamba yang mensyukuri nikmat yang diberikan oleh Allah SWT kepada mereka dengan diberikan sebahagiannya kepada saudara seIslam yang menderita dan kesusahan. Zakat Fitrah juga diwajibkan kepada seluruh umat Islam bertujuan untuk menyucikan dan memperkayakan jiwa, membersihkan harta serta menutup kekurangan yang berlaku sepanjang berpuasa di bulan Ramadhan.
-sumber: JAIS -
Kepada yang masih dalam tanggungan family tu ingat2kan la family, mana la taw dok sibuk keje sampai terlupa kewajipan yang satu ni. Sekarang pun nak bayar zakat dah mudah sangat-sangat sebabnya sekarang  merata kot kaunter pembayaran zakat dibuka di tempat2 awam untuk memudahkan orang awam menunaikan tanggungjawab berzakat.

Dan dah announced yang pembayaran zakat boleh dibuat menerusi perbankan internet (e-ZakatPay). Boleh bayar menerusi fpx dan kad credit (islamic). Senang je klik2 je dah langsai tanggungjawab. Tak perlu lagi ke pusat zakat semata2. Tapi ni untuk negeri Selangor je la. Negeri lain tak tahu la pulak, lain negeri lain cara dan jumlah bayaran zakatnya.

Syukran segalanya berjalan lancar di bulan Ramadhan ni.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative