walau apa dan macam mana pun bunyi slang kita bercakap, elakkan mengumpat di bulan yang mulia ini..
Assalamualaikum...

Kemaafan dipohon disebabkan kepenatan dan kesibukan sekarang baru dapat online. Dapat online internet lak sengal. Kepada Cikji yang cakap  cheq pekat sangat speaking utara, dulu saya pernah menimba ilmu di Utara.

Aku asal Perak tapi tak cakap slang Perak tempat aku sangat. Yup betoi la tu kata2  Incik Tam sepatutnya tempat aku slang dia dah macam kelantan cikit2. Kalau hang tu bunyi dia lain cikit tak macam utara jadi ang. Nak suruh eja? Hehee tak reti camne nak eja ni.

Masa sekolah dulu aku guna bahasa standard, guna ko dan aku dengan kawan2 rapat. Tapi tetap guna hang dan aku dengan kawan2 lain, guna saya dan awak, guna nama, bergantung kat kawan tu. Kang kena kutuk tak sedar diri pulak, mengada2 slang tempat sendiri tak nak cakap. Bukan tak nak cakap tapi tak reti sangat. Sekarang boleh la cikit2.

Lagi satu dulu aku ni suka melayan Majalah Ujang. Kalau sape pernah melayan majalah tersebut, bahasa kat dalam tu kan campur2, ada negeri ni cikit, negeri tu cikit. Mungkin jugak sebab tu bahasa aku dah campur2 jadinya. Kalau orang cakap insyaallah aku boleh faham tapi nak cakap balik dengan slang yang sama sejibik (sebijik) tu mungkin tak sangat la. Cikit2 boleh la.

Kenapa ada campuran Terengganu cikit? Sebab kakak aku dulu study kat Terengganu. Setiap kali dia balik cuti semester, ada ke patut dia speaking Terengganu dengan aku. Dari situ aku taw sikit2, tu pun basic je.

Dan dulu pun aku pernah study kat Perlis dan Pahang. Maka lagilah bercampur aduk bahasa aku. Tak apalah yang penting bahasa dalam Malaysia jugakkan.:)

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative