Nyamuk oh nyamuk

Apsal cite pasal nyamuk ni? Sebab aku dah jadi penderma darah secara paksa rela kepada nyamuk-nyamuk kat rumah ni. Manis ke darah aku wahai nyamuk-nyamuk sekalian? Erm cerita pasal nyamuk ni, teringat anak buah aku yang tak percaya nyamuk betina je menghisap darah.

Soklan cepumas, mak su kenapa lak? Habis tu nyamuk jantan makan apa?  Mana boleh nanti mati la dia. Jenuh bersoal jawab dan mengeluarkan fakta sains. Budak skangkan bijak-bijak belaka. Adeh..
geramnye tengok perut si nyamuk yang kekenyangan ni. rasa nak picit-picit je.toink2
Nyamuk betina menggunakan protein dalam darah untuk menghasilkan telur. Setiap mereka boleh menghasilkan telur beberapa kali sepanjang hayat mereka. Sedap tu makanan dia adalah darah. Nyamuk jantan lak hisap madu dan jus buah or bunga.
hinggap kat bunga...sah nyamuk jantan...mak su yang ckp camtu..haha mati nama aku gak naik
So pesan aku kat anak buah aku tu, kalau nampak nyamuk tu hinggap kat bunga or buah mesti nyamuk jantan la. Kalau hinggap kat makhluk hidup mesti nyamuk betina. Ajaran tah hape2 jugak la aku bagi kat budak tu.

Ha secara purata, jangka hayat nyamuk betina ialah tiga sehingga seratus hari. Manakala purata jangka hayat nyamuk jantan hanya sekitar sepuluh sehingga dua puluh hari sahaja. Female lebih lama hidup dari male. Yeah...tak taw apa kes aku nak tumpang hepy.

Bergantung pada spesis, nyamuk betina boleh menghasilkan 100-300 telur pada satu-satu masa dan purata 1000-3000 selama tempoh hidup mereka. Patutlah ramai betul nyamuk2 yg menyerang aku... Grrr serang balik dengan......
RIDSECT

Comments

Lieyda said…
satu lagi fakta, nyamuk suka ggit org berkulit cerah sb dia xnpak lubang drah org berkulit gelap haha
dlu pnah kena denggi berdarah ^^
incik nyamuk punyapasal
cik aisha said…
@ Lieyda
betol ke macam tu...kena hitamkan kulit macam tu..hehee
cik aisha said…
@niena shopping2u
bahaya tu denggi berdarah...abg ipa sy pn penah kena.puan nyamuk pnya angkara...
echaRierie said…
hehe..i hate nyamuk..
laaa , baru tau . kah3x .. ingat sama je suma ..
Syuxer said…
satu lagi fakta..dorang serang waktu malam je..T_T..time kita tido,situla dia datang..kaco betul huhu
Mohd Izzar said…
ouhh...baru tau nyamuk jantan isap madu n jus buah jew..haha!
Nens Collection said…
sy x suka nayumuk..sbb suka gigit anak saya..hehehe..kt ayah ngn mak die xde plak die geget..haishh
tamlegend said…
kat kampung mmg bnyk nyamuk..tapi tak pernah dgr lagi kat kampung ni ada penyakit denggi...hehehe...pelik2..
zarulfarhana said…
eeee...grm nyamuk nie...cm nk tampar ja tgkkk.drah byk tue...
cik golek...... said…
nyamuk!!!
jgn ggt cik golek...haha..men2..
agk heh~~~ bru taw ni..(jakun2)
6_6
A'IM said…
bagi ubat nyamuk jer.. kang banyak ler antibody nyamuk tu..boleh hidup 100 tahun tak kan mungkin...
cik aisha said…
@echaRierie
me too..;)
cik aisha said…
@tia @ Ini Kisah
hehee....tak sama la tia..:)
cik aisha said…
@Syuxer
nyamuk kat kg sy siang malam menyerang...hahaa...
cik aisha said…
@Mohd Izzar
hehee isap darah itu keje nyamuk betina...;)
cik aisha said…
@Nens Collection
nyamuk lebih suka drh ammar la tu dr mak ayah ammar...ngee
cik aisha said…
@tamlegend
kat kg sy pun sama...dulu kat umh kg 2 ramai btul nyamuk2 xkira waktu tapi xde pulak nyamuk pembawa denggi.alhamdulillah...:)
cik aisha said…
@zarulfarhana
penyek2 dia...kikiki
cik aisha said…
@cik golek......
nyamuk suka kot cik golek...
hehe info fakta..;p
cik aisha said…
@A'IM
wah...kalau sampai seratus bernak pinak la dia...hehee.ubt nyamuk beracun bg krg antibodi dia..hoho

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing