Apsal cite pasal nyamuk ni? Sebab aku dah jadi penderma darah secara paksa rela kepada nyamuk-nyamuk kat rumah ni. Manis ke darah aku wahai nyamuk-nyamuk sekalian? Erm cerita pasal nyamuk ni, teringat anak buah aku yang tak percaya nyamuk betina je menghisap darah.


Soklan cepumas, mak su kenapa lak? Habis tu nyamuk jantan makan apa?  Mana boleh nanti mati la dia. Jenuh bersoal jawab dan mengeluarkan fakta sains. Budak skangkan bijak-bijak belaka. Adeh..
geramnye tengok perut si nyamuk yang kekenyangan ni. rasa nak picit-picit je.toink2
Nyamuk betina menggunakan protein dalam darah untuk menghasilkan telur. Setiap mereka boleh menghasilkan telur beberapa kali sepanjang hayat mereka. Sedap tu makanan dia adalah darah. Nyamuk jantan lak hisap madu dan jus buah or bunga.
hinggap kat bunga...sah nyamuk jantan...mak su yang ckp camtu..haha mati nama aku gak naik
So pesan aku kat anak buah aku tu, kalau nampak nyamuk tu hinggap kat bunga or buah mesti nyamuk jantan la. Kalau hinggap kat makhluk hidup mesti nyamuk betina. Ajaran tah hape2 jugak la aku bagi kat budak tu.

Ha secara purata, jangka hayat nyamuk betina ialah tiga sehingga seratus hari. Manakala purata jangka hayat nyamuk jantan hanya sekitar sepuluh sehingga dua puluh hari sahaja. Female lebih lama hidup dari male. Yeah...tak taw apa kes aku nak tumpang hepy.

Bergantung pada spesis, nyamuk betina boleh menghasilkan 100-300 telur pada satu-satu masa dan purata 1000-3000 selama tempoh hidup mereka. Patutlah ramai betul nyamuk2 yg menyerang aku... Grrr serang balik dengan......
RIDSECT

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative