Assalamualaikum...

Selalu orang bertanya perlu atau tidak memiliki kad kredit sendiri? Ya atau tidak jawapannya terpulang kepada empunya diri.  Terdapat kebaikan serta keburukan memiliki kad kredit. Tambahan sekarang pemilik kad kredit perlu melunaskan government tax secara tahunan untuk setiap kad kredit yang dimiliki.

Jika tiada keperluan lebih baik tidak memiliki kad kredit. Tetapi untuk sesetengah orang yang bekerja ianya memudahkan sebab sekarang nak booking flight ataupun hotel (tak semua) wajib memiliki kad kredit sekarang untuk memudahkan urusan.

Ramai pemilik kad kredit tidak mempunyai pengetahuan ataupun terlepas pandang mengenai perkara asas yang wajib diketahui:

  • Apabila kad kredit gagal dibayar selama 1 - 2 bulan, rekod kredit anda sudah pun berada di dalam rekod Bank Negara Malaysia. Dah bad rekod tu kiranya.
  • Interest untuk hutang kad kredit adalah antara 13.5% - 17.5% setahun bergantung kepada bank. Nak buat perbandingan? Pinjaman membeli kenderaan baru buatan tempatan baru sekitar 3.5% -4%  setahun.
  • Interest Free Period (Tempoh Tanpa Interest) biasanya 20 hari dari tarikh penyata bil bulanan kad kredit anda. Silalah jelaskan hutang kad kredit dalam tempoh tersebut.
  • Caj untuk pengeluaran tunai biasanya 5% atau minimum RM50 (yang mana lebih tinggi) setiap kali anda membuat pengeluaran tunai (tidak termasuk caj faedah bulanan).
  • Caj RM5 atau 1% - 3% (yang mana lebih tinggi) dari bayaran minimum bulanan untuk setiap kad bagi Late Payment Interest (pembayaran lambat).
Perlu ke kad kredit? Kalau rasa tak boleh berdisiplin membayar mengikut tarikh tertentu untuk mengelak interest dan tiada keperluan, tidak perlulah menggunakan kad kredit. Anda telah membazir hanya untuk membayar government tax dan yuran tahunan walaupun anda hanya memiliki tetapi tidak menggunakan kad kredit tersebut.

Kalau anda betul2 menggunakan ketika kecemasan dan membuat bayaran dalam tempoh yang ditetapkan, maka tiada masalah untuk anda.

Penggunaan kad kredit perlulah secara berhemat dan mengikut keperluan / perancangan masa yang cekap. Anda fikir, anda tentukan.

p/s: aku ada kad debit je..huhuu

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative