Apa yang tak kena?



Tengah Drive
Tekan minyak tanpa perasaan... Semua halangan rasa nak langgar. Traffic light, bonggol terutamanya memang dah tak nampak sampai brek mengejut dan semua orang terkejut. Gile pompuan kau bawa kete.

Jalan-jalan
Menonong je macam orang kat sekeliling dah tak wujud. Rasa cam berjalan dalam dunia yang kosong. Kadang-kadang sampai terlanggar orang. Punyalah takde perasaan. Hello... aku kat sebelah ni kat cakap takde orang?

Makan
Sama ada dua. Yang pertama, wahai makanan aku tak bernafsu langsung tengok kau. Yang kedua, wahai makanan aku amat-amat memerlukan kau untuk melupakan masalah. Patut la kau kurus dan sebaliknya patutlah kau gemuk.

Bermesej
Jahat kau jari taip perkataan yang terlalu jujur, dah buat orang terasa hati, dah buat orang berjauh hati. Kau janganlah terlalu jujur meluahkan kebenaran yang tak semua orang boleh terima.

Menjawab telefon
Kau nak apa? Jangan telefon boleh tak? Aku tengah serabut, runsing. Kau ni nak menambahkan masalah aku lagi ke? Erk...terlepas kemarahan kat orang yang tak sepatutnya.

Menunggu
Aku tak suka orang tunggu aku tapi aku jugak tak suka menunggu orang kecuali orang yang aku betul-betul rapat. Kau tak faham ke? Kau ni tak punctual langsung, aku benci kau tahu tak? Kalau tak tahu, sekarang kau dah tahu. Jangan salahkan aku bila aku emo.

**************
Bila jiwa tengah tak betul segalanya akan jadi tunggang terbalik. Bila emosi tengah menguasai diri, segalanya boleh hilang pertimbangan. Bila hati dah sakit, segalanya sanggup dibuat demi memuaskan hati yang sakit. 

Tapi walau apapun keadaan kau sekali pun, kau kena ingat kau hidup kat dunia ni bukan sorang-sorang. Jangan terlalu pentingkan diri sehingga orang lain yang tak bersalah turut menjadi mangsa. Kau bukan pemangsa.

Apa yang tak kena? Hanya Allah yang maha mengetahui.

Comments

erm.. sbb tu bla ngah beremosi kna kwal.. kna pndu btul2 emosi tu agr sntiasa berada di lorong yg selamat :D
Nens Collection said…
manusia..pasti ade je yg nk dikomenkan..begitu juga saya..hehe
Dieya said…
istigfar banyak2..
~~Ticer Wann~~ said…
perlu belajar mengawal emosi... letakkan emosi pada tempat yang betul..jangan sampai ada orang lain terluka kerana kesilapan kita yang ter;alu mengikut emosi.. :)
tamlegend said…
ni mesti tgh mood tak ok la ni...paham sudah...
Mohd Izzar said…
macam ada yg tak kena jew..
cik aisha said…
@niena shopping2u
tepat sekali...pandulah emosi anda agar tidak terbabas...:)
cik aisha said…
@Nens Collection
itu sudah semestinyakan.heheh
cik aisha said…
@Dieya
insyallah my fren...:)
cik aisha said…
@ ~~Ticer Wann~~
tu yg tkt....org lain terinjured sebb kita..minx djauhkan..:)
cik aisha said…
@tamlegend
en tamlegend terima kasih kerana memahami...hehee
cik aisha said…
@Mohd Izzar
emosi xcident ckit..kui3

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing