(Scheduled post)
Diari ialah rekod catatan harian tentang perkara yang berlaku atau yang akan dilakukan, lazimnya di dalam buku dan disusun mengikut tarikh. Diari mengandungi pengalaman atau pemerhatian peribadi seseorang.(Wikipedia)

Diari ni kira macam tempat meluahkan segala perasaan dan apa yang berlaku. Ye la putus cinta ke, kena marah dengan cikgu or lecture ke, ada peristiwa yang memalukan ke, ada orang melamar ke dan pape lagi la.

Selalunya kalau ada diari mesti tak suka kalau orang lain baca. Siap sorok tempat yang tersembunyi dan membeli diari yang mempunyai kunci supaya lebih selamat-konon-konon la. Macam ada pengalaman je kan.

Aku seorang yang tak suka tulis diari sebab sangat risau nanti ada orang baca. Pernah ada diari masa sekolah dulu, tapi sebulan sekali pun belum tentu nak tulis. Rasa macam rahsia tu lebih selamat kalau tak ditulis. Maklum mesti ada yang curi baca punyalah. Sudahnya diari tu kosong je tanpa sebarang catatan. Pastu dah malas nak beli diari yang ada tarikh tu. 

Beli buku biasa je buat diari, dari skool sampai masuk u pastu sampai sekarang masih boleh ditulis. Bayangkan betapa tak rajin menulis diari.

Perlu ke ada diari sendiri? 

Perlu untuk meluahkan segala isi hati atau lebih tepat rahsia yang tak boleh dikongsi dengan orang lain. Kalau simpan sorang-sorang memang makan diri. Bila diluahkan pada sekeping kertas lega sikit rasa.

Perlu untuk orang yang suka segala aktiviti dijadikan catatan harian dan dikemudian hari akan dijadikan rujukan semula.

Tak perlu kalau malas nak menulis macam aku ni kot. Menaip aku rajin pulak..:)

Tapi....

Blog ni pun kira diari jugak.... Diari elektronik. Sesuai le dengan peredaran zamankan (tapi bagi sesetengah orang diari yang dulu tetap menjadi pilihan).

Apapun dah alang-alang ada orang suka curi baca diari, baik taip je kat blog kot. Nak sangat bacakan, hambik kau bacalah puas-puas sampai pengsan ke, nak terguling-guling ke, sampai biji mata juling pun tak pe. Nak sangat menyibuk.

**So perlu ke diari bagi anda semua? Ce tanya diri sendiri, pastu jawab la sendiri..:)
**Selalu tulis kat atas sekeping kertas bila rasa benda tu tak boleh share dengan orang, kemudian bakar kertas tu. Sangat puas ati...

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative