Assalamualaikum semua...

Ada yang baca tajuk je dah terasa ke? Hehee sape makan cili dia la rasa pedas, takkan aku pulak rasa pedas.

Ni memang realiti kat Malaysia la. Pemandu-pemandu Malaysia ni suka sangat parking merata tempat. Tempat yang tak sepatutnya diparking.

Actually aku tak kisah sangat pun suka hati la nak parking mana-mana pun, kalau dapat surat cinta korang yang bayar pun kan, tak ada kaitan dengan aku.

Tapi yang aku tak puas ari bila orang parking merata-rata sampai menyusahkan pemandu lain. Ni antara contohnya.

Parking block kereta orang

Parking kat bahu jalan


Aku ni dah la pemandu yang tak berapa nak cekap lagi. Tak payah la nak menguji, kete korang calar or kemek memang padan muka korang. Tapi kalau kete aku bawak yang calar, apa kes?

Kadang-kadang punya la bijak ada yang parking memblock kereta lain nak keluar. Tak sayang kete parking la tengah jalan nuh... parking block kete orang buat apa, tak mencabar langsung.

Kadang-kadang fail nak adjust reverse keluar walaupun kete aku bawak tu kecik je. Apa tak nampak ke sticker P aku tu? Paham-paham suda...

Fikir senang diri sendiri je... Memang jual ikan (sellfish). Cuba fikirkan bagi pihak orang lain sama. Haish sebelum parking tu fikir-fikirkan kereta ni nanti nak kuar boleh ke tak, bahaya ke tak agaknya kalau parking situ. Ni main redah je....

Kalau driver dia ada skali dalam tu takpe gak kot, boleh ubah kete tu bila ada yang nak keluar. Ni driver entah ke mana-mana. Nak suh orang tolong tolak kete pun, hand break  angkat.

Kalau aku boleh saman, da lama aku saman...  Membazir masa aku je nak bersusah-payah tunggu tuan kete, reverse ke depan ke belakang adjust nak kuar, buat penat otak fikir muat ke tak muat ni nak kuar, lepas ke tak lepas ni....

Kalau nak diikut banyak je parking kosong sebenarnya walaupun jauh le sikit dari tempat kita nak pegi tu. Tapi disebabkan attitude yang nak memudahkan diri (menyusahkan orang) maka dia akan parking tempat paling dekat dengan lokasi yang nak dituju. Mula la parking tepi-tepi jalan, kete lain nak lalu pun sempit. Parking kat selekohlah, tak fikir ke dibuatnya ada driver lain yang xpasan n tengah memecut mau terlanggar.

Kalau nak tengok cara tak bermoral orang Malaysia parking tengok masa kat pasar malam je pun dah cukup. Macam tak kisah je kena saman dengan pihak berkuasa. Kaya sangat bak sedekah kat aku dari bayar saman.

**jauhkanlah aku dari menjadi pemandu seperti itu.amin.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google Analytics Alternative