Aku ke Saya?

Mana satu yang selalu digunakan untuk cakap dengan orang?

Aku ke Saya?

Aku nampak macam kasar cikit tapi sebenarnya bukan tak sopan dan tak beradab.

Saya nampak macam sopan dan beradab. 

Itu hanyalah pengganti diri. Kalau kita berdoa meminta dengan Allah S.W.T pun kita bahasakan diri sebagai Aku. Ke ada yang guna saya ni? Mungkin ada tapi tak rajin dengar la macam tuh.

Aku sendiri kalau dengan kawan-kawan lebih banyak menggunakan Aku kecuali kalau kawan-kawan memang guna ganti diri saya ataupun nama sendiri. 

Kalau dengan orang lebih tua gunakan saya ataupun nama. Kalau dengan yang rapat macam mak aku sendiri aku gunakan 'orang' sebagai pengganti diri.

Maknanye ikut dengan sape kita bercakaplah. Dan kalau dengan kawan-kawan ikut kawan la, kalau dia bahasakan diri saya-kamu, maka aku pun ber'saya-kamu gak lah.kalau dia bahasakan nama contohnya ain-aisha, maka aku pun bahasakan nama jugaklah. Kalau dia bahasakan diri aku-engkau, maka ber'aku-engkau lah jugak aku. Kalau dia bahasakan diri aku-hang, maka aku-hang jugak lah aku. 

Bak kata orang fleksibel-tak kisah pun dan ikut je mana yang terbaik dan disenangi kawan-kawan. 

So salahkah jika menggunakan aku sebagai pengganti diri? Jawapannya tak salah tetapi haruslah bersesuaian dengan keadaan. Takkan la nak cakap dengan cikgu, lecture or bos menggunakan ganti diri aku kan? Nampak tak sopan la pulak kalau digunakan. Setakat dengan kawan-kawan or adik beradik yang dah biasa tu memang tak ada masalah malah nampak lebih mesra kadang-kadang tu.

Aku ke Saya? Mana-mana aje lah....:)

aku atau saya terpulang kepada diri sendiri nak pilih yang mana sebagai pengganti diri asalnya kena dengan keadaan dan tidak dianggap sebagai kurang bersopan. tepuk dada tanyalah hati.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Delete Akaun Facebook

Cara Deactivate Facebook

Peribahasa: Saudara Anjing