Assalamualaikum...

Sekarang ni kan musim hujan, jadinya memang senang la terkena sakit seperti demam, selesema, sakit tekak tu. Aku sendiri pun dah ada simptom sakit tekak dan selesema ni angkara asyik bersejuk dan terkena hujan je di luar sana.

Perit je tekak, hidung lak dah berair-air, kepala dah pening-pening lalat, badan dah suam-suam kuku.... Petanda boleh terkena demam kalau tak diambil langkah mencegah. Antara tips untuk mengatasi sakit tekak, selesema dan demam yang diamalkan sejak dulu dan menunjukkan perubahan positif ialah:

  • Bancuh secawan teh, kemudian masukkan sedikit serpihan kulit kayu manis ke dalam teh. Selain menyedapkan rasa teh, kulit kayu manis berfungsi untuk memanaskan badan kita. Jadi selesema dapat dihindarkan bila badan dah panas. Jangan letak banyak pulak ye kulit kayu manis tu.
  • Makan lebih banyak buah-buahan yang kaya dengan vitamin C seperti buah oren untuk menghindar terkena selesema. Aku tak gemar sangat buah oren, so sukalah gantikan dengan Scoot Emulsion perisa oren tu. Makan scoot bila rasa tak sihat je..huhuu teruk betol.
  • Beli 100 plus perisa original. Togok je sebotol besar tu seharian untuk menyejukkan badan dan menambah tenaga. Selalu kalau demam, insyaallah cepat je suhu badan normal balik. Kalau sakit tekak or sakit perut pun berkesan jugak 100 plus ni.
  • Bancuh air asam jawa, letaklah gula melaka or gula pasir sebagai penambah rasa. Amalkan minum untuk menyejukkan badan dan menghilangkan rasa perit kat tekak.
  • Rendam kembang semangkuk dan minum air tersebut untuk menyejukkan badan sekaligus mengelak daripada terkena demam.
  • Tambahan, lebihkan bawang putih dalam masakan sebab bawang putih mempunyai fungsi sebagai antibiotik.
  • Tambahan lagi, ni Ira yang tambahkan, terlupa benda paling basic-banyakkan minum air masak ye dan jagalah kebersihan mulut korang. Nanti banyak lak bakteria berumah tangga kat dalam mulut tu..Huhuu
Aku: Tu antara cara alami yang aku amalkan bila terkena sakit tekak, selesema or demam di peringkat permulaan. Tak suka dengan ubat doktor sebab ubat tu kan ada dadah. Selagi boleh elak amek ubat doktor, memang akan cuba mengelak. 

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Web Analytics