pic dicilok dari pn. google image search

Assalamualaikum semua....

Hari tu (dah lama) aku ada la dengar pertanyaan seorang penonton kat Tanyalah Ustaz bagaimana caranya nak merawat sawan.

Sebelum tu jom kita amek taw dulu apa sebenarnya sawan.

Sawan adalah keadaan di mana berlakunya renjatan elektrik di otak di luar kawal yang mengakibatkan:
Sindrom perubatan untuk sawan yang berulang-ulang tanpa diberangsangkan dipanggil epilepsi, bagaimanapun sawan boleh berlaku pada mereka yang tidak mempunyai epilepsi.(wikipedia)

Sawan ni selalu berlaku dikalangan kanak-kanak terutama ketika mereka demam. Walaubagaimana pun, terdapat kes dimana orang dewasa turut menghidapi sawan. Yang aku selalu dengar orang cakap sawan babi.

Kalau kerap kena sawan memang mendatangkan kesan negatif seperti kecederaan fizikal disebabkan pergerakan yang tidak terkawal semasa sawan, kerosakan kepada otak kerana serangan yang kerap atau berpanjangan, tergigit lidah sendiri dan boleh membawa maut. 

Kalau orang dewasa nak memandu pun tak digalakkan kerana dikhuatiri terkena sawan ketika memandu yang boleh menyebabkan kemalangan pula.

Berbalik kepada penerangan ustaz terbabit mengenai cara mengubati sawan. Menurut ustaz,  ketika seseorang diserang sawan, di ubun-ubunnya akan kelihatan sehelai rambut yang berpintal (macam spring) jika dibanding dengan rambut lain.

Cabutlah rambut tersebut dari ubun-ubun pesakit sambil membaca 'Bismillahimasyaallah'.

Insyaallah jika diamalkan setiap kali terkena sawan, kekerapan penyakit tersebut berulang akan semakin berkurangan. Kalu tiap-tiap hari kena akan berkurang kepada seminggu sekali, sebulan sekali,setahun sekali dan akan sembuh sepenuhnya jika diizinkan Allah. Dan insyaallah ianya tidak akan diwarisi oleh keturunan.

**kalau ada sedara mara atau sape2 je terkena penyakit ni, kongsikanlah ilmu  ini.

Related Post :
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Web Analytics